Ombudsteam van de maand: Utrecht

Foto PvdA Utrecht

Door De Redactie op 3 november 2015 Delen

Het Utrechtse PvdA-ombudsteam bestaat ruim zes jaar. Twee van de vijf teamleden maken er van het begin af aan deel van uit, en ook de anderen lopen al weer een aantal jaren mee. Een klein hecht clubje dat te maken krijgt met soms schrijnende gevallen, dat blijkt het verschil te kunnen maken voor mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. ‘Dat er naar ons wordt geluisterd en we iets kunnen bereiken komt doordat we volhouden en kwaliteit leveren. Dit doen we ook door eerst goed uit te zoeken wat het probleem precies is en wat de mensen en de betrokken instanties al gedaan hebben.’

‘In het team zijn verschillende disciplines en vakbekwaamheden te vinden, maar het belangrijkste is toch de drive om dingen op allerlei manieren uit te zoeken. Net zo lang tot we weten hoe de regels in elkaar zitten en wat er nu precies allemaal gebeurd is en we een bewoner verder kunnen helpen.’

Uiteraard zitten niet alle teamleden hetzelfde in elkaar. De ene neigt er soms toe zelf te gaan ‘hulp verlenen’ (een cliënt huiselijk geweld, die met haar jonge kind maar geen huis en geen uitkering krijgt), de ander windt zich veel te veel op (als hij bij de belastingdienst met een kluitje in het riet wordt gestuurd).

‘We weten natuurlijk dat we geen hulpverleners zijn en ook geen belangenbehartigers. Maar zo gemakkelijk ligt het niet altijd. Het Utrechtse ombudsteam komt daarom eens per drie weken bijeen om alles door te spreken. Zo houden we elkaar scherp. Zo wordt bijvoorbeeld gezamenlijk besloten hoe wij een zaak aanpakken, of we het ‘hogerop’ zoeken, in de fractie brengen, mee gaan naar een hoorzitting of dat we er toch echt niets aan kunnen doen omdat er niets fout is gegaan.

Dan wordt ook afgesproken wie het spreekuur voor z’n rekening neemt, en waar de tweemaandelijkse column in het Utrechtse Stadsblad over moet gaan. Ondanks het leed dat langskomt, en de noodzaak om snel te vergaderen, zijn het gezellige bijeenkomsten waar veel wordt gelachen – zoals om de thuisloze Jan, die niet in de daklozenopvang wilde – en het belachelijk vond dat hij aan die regel moest voldoen om een uitkering te krijgen. ‘Nee, zei Jan, ik drink helemaal niet veel – twee flessen wijn per dag’. Hoe hij daar dan aan kwam? Jan had gewoon heel veel vrienden. Alleen geen adres. Waarom moest hij per se een adres hebben?

Het team houdt vast aan een aantal principes. Contact binnen drie werkdagen en als het enigszins kan dan ook een afspraak om elkaar te ontmoeten. De privacy van bewoners is gegarandeerd, maar alles wordt goed bijgehouden en dit mondt uit in zeer gewaardeerde jaarverslagen. De coördinator deelt toe: alle teamleden krijgen de kwesties waarin zij het meest bedreven zijn en waarvoor zij tijd hebben.

De gezamenlijke manier van werken maakt dat er resultaten worden geboekt voor de Utrechters die bij de PvdA aankloppen, vaak via het goed meewerkende fractiebureau op het Stadhuis.

Recente successen van het Utrechts ombudsteam waren het voorkomen van een huisuitzetting (waar noch de advocaat, noch het buurtteam in waren geslaagd). Urgentieverlening (en daardoor een snelle woningtoewijzing) aan een alleenstaande moeder met kind. Die na huiselijk geweld bij haar ouders inwoonde. Een buslijn waardoor ouderen in het centrum kunnen komen. En het toekennen van een persoonsgebonden budget voor een inloopdouche, die er zelfs na een heleboel media-aandacht niet kwam, maar wél toen het ombudsteam gestaag door ging voor deze gehandicapte bewoonster.
Het succes bij dergelijke gevallen zit ‘m niet alleen in het oplossen van het probleem voor de persoon in kwestie, maar ook omdat zichtbaar wordt dat regels en regelingen niet altijd goed werken en voor verbetering vatbaar zijn.