Oegandese homoactivisten varen mee op boot PvdA tijdens Gaypride

Foto PvdA

Door De Redactie op 31 juli 2014 Delen

Tijdens de Canal Parade van de Amsterdamse Gay Pride op zaterdag 2 augustus varen Oegandese homoactivisten mee op de boot van de PvdA. De PvdA vraagt hiermee, samen met leden van de organisatie Uganda Gay On Move, aandacht voor de zorgwekkende situatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) in het Oost-Afrikaanse land.

Update 1 augustus: Constitutioneel Hof Oeganda verklaart anti-homowet ongeldig. Dat maakt morgen een ‘extra mooie dag‘ op de PvdA-boot.

Lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders worden, door de invoering van een strenge anti-homowet, in Oeganda voor de rechter gesleept om wie ze zijn. Onacceptabel. Deze wet is door Nederland en andere landen dan ook meteen scherp veroordeeld. Helaas neemt ook intimidatie, discriminatie en mishandeling van LHBT’s toe in Oeganda. Daarbij wordt hen bovendien de toegang tot bepaalde overheidsdiensten ontzegd. Hier kunnen en mogen we onze ogen niet voor sluiten.

De PvdA blijft strijden voor gelijke rechten voor iedereen, een van de speerpunten van ons mensenrechtenbeleid. Elke mogelijkheid om aandacht te vragen voor het lot van de vele lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders, waar ook ter wereld, moeten we met beide handen aanpakken.

De PvdA heeft zich eerder sterk gemaakt  voor de positie van de Oegandese LHBT-gemeenschap. Dat heeft er onder andere toe geleid dat de druk op de Oegandese autoriteiten is opgevoerd door de Nederlandse steun aan de Oegandese politie- en justitiesector op te schorten. Ook pleit de PvdA voor een Europese zwarte lijst voor Oegandezen die verantwoordelijk zijn voor het anti-homobeleid. Zij kunnen dan niet meer naar de EU reizen en hun eventuele tegoeden worden bevroren. De VS voerde eerder al zo’n lijst in. Zo blijven we op alle fronten strijden tegen deze misstanden.

Namens de PvdA zullen Kamerleden Henk Nijboer, Manon Fokke, Astrid Oosenbrug en Europarlementariër Agnes Jongerius op de boot meevaren.