Nieuwe doelen voor de wereld

Door Roelof van Laar op 12 december 2014 Delen

In 2015 stelt de wereld zichzelf nieuwe doelen. Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon bracht hierover begin deze maand een rapport uit. Hij vat de doelen samen in zes thema’s: waardigheid, mensen, planeet, welvaart, gerechtigheid en partnerschappen. Ik ben blij met zijn rapport. In een debat heb ik aandacht gevraagd voor kinderarbeid, seksuele rechten en coherentie van beleid.

Het uitbannen van kinderarbeid hoort volgens de Partij van de Arbeid absoluut binnen de nieuwe doelstellingen. In het rapport is echter het woord kinderarbeid helemaal niet terug te vinden. Minister Ploumen zegde toe dat ze zich er hard voor gaat maken dat kinderarbeid wel een prioriteit wordt.

Ban Ki-moon heeft het in het rapport alleen over reproductieve rechten en gezondheid, niet over seksuele rechten en gezondheid. Die scheiding vind ik onbegrijpelijk: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De minister gaat er gelukkig op aandringen dat er ook aandacht is voor zowel seksuele als reproductieve rechten en gezondheid.

De minister zegde ook toe dat ze erop aan gaat dringen dat negatieve effecten op het bereiken van de nieuwe doelen meegewogen moeten worden. Landen kunnen niet alleen geprezen worden voor het bijdragen aan de doelen, maar ook aangesproken op het afbreuk doen aan die doelen. Coherentie van beleid voor ontwikkeling staat dus hoog op de agenda.