Niet nog meer onduidelijkheid over regels natuurbescherming

Door Lutz Jacobi op 31 juli 2012 Delen

Staatssecretaris Henk Bleker schrapt in dertien natuurgebieden de regels voor de bescherming van bepaalde planten- en diersoorten. Door hier en daar een regel te schrappen en door de ene soort wel en de andere soort ineens niet meer te beschermen, zal het er in de praktijk niet duidelijker op worden. Dit zal het probleem van onduidelijkheid omtrent de regels juist vergroten.

De PvdA heeft hiervoor een alternatief. Samen met D’66 en GroenLinks werk ik aan de nieuwe Wet Mooi Nederland.

Omdat deze wet diverse oude natuurbeschermingswetten vervangt, neemt de regelzucht af. Deze wet beschermt zowel natuurgebieden als planten- en diersoorten, met duidelijke en ondubbelzinnige regels.