Niet meer investeren in JSF

Door Angelien Eijsink op 8 februari 2011 Delen

De PvdA wil dat de investeringen in het eerste JSF-testtoestel direct worden teruggedraaid, dat er niet wordt overgegaan tot de aankoop van een tweede testtoestel en dat de deelname aan de operationele testfase van het JSF-project wordt beëindigd. In het kamerdebat over de JSF dinsdag wees ik er onder meer op dat dit project niet alleen jaren achter loopt op schema, maar inmiddels ook veel en veel meer geld kost dan vooraf ingeschat.

De ontwikkelingskosten alleen al zijn met 21 miljard euro toegenomen. Daarnaast zullen er steeds minder toestellen geproduceerd worden. Minder geproduceerde toestellen betekent een nog hogere prijs per toestel en minder omzet voor de Nederlandse industrie. Er is nog geen tien procent van de geplande testvluchten voltooid en de software is pas voor vijftig procent klaar. Keiharde feiten, die er echter niet toe lijken te doen. ‘We worden belazerd, we worden bedonderd’ zou Wim Sonneveld zeggen! Dat zegt de PvdA ook.

Om die reden heb ik een motie ingediend waarin ik de regering verzoek per direct de investeringen in het eerste JSF-testtoestel terug te draaien, niet over te gaan tot de aankoop van een tweede testtoestel en de deelname aan de operationele testfase (IOT&E) van het JSF-project te beëindigen.

De PVV heeft inmiddels aangegeven tegen deze motie te gaan stemmen. Opmerkelijk, want in debatten heeft die partij de kiezer altijd voorgehouden faliekant tegen de JSF te zijn. In de achterkamertjes stemmen ze echter doodleuk in met aanschaf van de testtoestellen. Zoals iedereen weet betekent de aanschaf van een testtoestel, het aanschaffen van de JSF. Ook de PVV-kiezer wordt zo bedonderd.