Niet alleen straffen, ook perspectief bieden

Door Ahmed Marcouch op 31 oktober 2012 Delen

Criminele jongeren moet je niet alleen straffen, maar ook perspectief bieden. Dat kan door ze een vakdiploma te laten halen in de gevangenis. Al in mijn maidenspeech in 2010 vroeg ik om deze ter beschikkingstelling van het onderwijs (TBO), nu staat het in het regeerakkoord. Elke minderjarige delinquent zonder diploma die wordt opgesloten, kan straks worden verplicht tot het halen van een vakdiploma. Zo komen jongeren beter uit de gevangenis en kunnen ze bouwen aan een betere toekomst.

We moeten jongeren in de gevangenis niet alleen straffen voor hun daden, maar ook voorbereiden op een normaal bestaan in de maatschappij. Dat doe je met onderwijs. Leer ze een vak, zodat ze op een fatsoenlijke manier hun geld kunnen verdienen. Zodat ze een passie ontwikkelen voor mooi werk en niet opnieuw kiezen voor criminaliteit. Maar ook om ze de discipline en mentaliteit bij te brengen die nodig zijn om ergens hard voor te werken en daar later de eerlijke vruchten van te plukken.

Nu is het nog te vaak zo dat jongeren op vrije voeten komen en in precies dezelfde situatie belanden als voor ze werden opgesloten. Met weinig perspectief en uitzicht. Dat is nooit een rechtvaardiging voor crimineel gedrag, maar de realiteit is dat deze jongeren vaak weer het slechte pad op gaan. De PvdA wil dit voorkomen. Naast een straf leggen we dus ook deze onderwijsmaatregel op. Zo komen ze sterker en zelfstandiger uit de gevangenis en kunnen ze een bijdrage leveren aan de samenleving.