Natuurakkoord zorgt voor meer werkgelegenheid en groei

Door Lutz Jacobi op 18 september 2013 Delen

De PvdA is verheugd met het natuurakkoord dat Staatssecretaris Dijksma vandaag heeft gesloten met de provincies. Dit kabinet heeft weer groene vingers en dat wordt nu concreet. In 2027 moet er 80.000 ha nieuwe natuur gerealiseerd zijn en daarvoor is tot en met 2017 800 miljoen beschikbaar. Met dit natuurakkoord zijn daarnaast ook 40 duizend extra banen gemoeid. Daarmee is dit natuurakkoord niet alleen een impuls voor de natuur, maar ook voor de economie van Nederland.

Goede natuur is ook goed voor de economie. Er werken zo’n 200 duizend mensen in deze sector, 20 miljoen mensen bezoeken jaarlijks alleen al de Veluwe en een mooie omgeving weegt zwaar als vestigingsplaats voor bedrijven. Daarnaast heeft natuur ook een intrinsieke belevingswaarde. Voor veel mensen is natuur belangrijk om rust te vinden en te recreëren. Te lang is natuur alleen gezien als kostenpost. Aan die beperkte visie maakt dit kabinet nu een einde. Natuur is juist een kans, ook voor de economie.

Ook wordt er nu echt werk gemaakt van een Robuust Natuurnetwerk, iets waar de PvdA al lang voor pleit. Hierdoor kunnen planten en dieren zich makkelijker verplaatsen van het ene naar de andere natuurgebied. Dat is goed voor de diversiteit in de natuur. Maatschappelijke organisaties spelen hierbij een cruciale rol. Ik ben daarom ook blij dat deze organisaties zijn betrokken bij de afspraken.

Ondanks de crisis wordt er door dit kabinet niet bezuinigd op natuur. Daar ben ik trots op. Investeren in natuur loont.