Natuur waar mensen van kunnen genieten

Foto Wikipedia / Rasbak

Door Henk Leenders op 12 januari 2015 Delen

Vorige week, al wandelend op de Oude Buissche Heide in de gemeente Zundert, vroeg een medewerker van Natuurmonumenten aan mij wat m’n persoonlijke ambities zijn met natuur in de Tweede Kamer. Een goede vraag. Mijn ambitie is om de natuur dichter bij mensen te brengen. Om mooie natuurgebieden aantrekkelijker en toegankelijker te maken, maar ook te zorgen voor voldoende mooie natuur dicht bij huis.

Natuur heeft een waarde in zichzelf, biedt een plaats waar dieren en planten zich kunnen ontwikkelen. Maar natuur heeft ook veel te bieden voor mensen. Ruimte om te bewegen, rust, licht, gezonde buitenlucht. Om zich te verwonderen om wat de aarde te bieden heeft. Maar ook om er te ondernemen en er een goede boterham te verdienen.

Bij natuur denken we meteen aan de Nationale Parken en de Natura 2000 gebieden, de pareltjes van onze nationale natuur. Maar minstens net zo belangrijk zijn de mooie groene straten, de parken in de steden en de groene verbindingen tussen stad en land. Wellicht leven er minder bijzondere planten en dieren dan in de grote natuurgebieden, maar juist op deze plekken ervaren veel mensen natuur en zetten zij zich er voor in.

De afgelopen weken heb ik tijdens verschillende werkbezoeken veel mooie voorbeelden daarvan gezien. De mensen van TuinBranche Nederland, die mij hun ambitieuze Groen Brancheplan hebben overhandigd en hebben verteld over hun bijdrage aan verduurzaming van tuinen. De mensen van de Vlinderstichting en de 12 landschappen die mij vertelden over hun passies met natuurgebieden en de planten en dieren die er verblijven. De wetenschapper die inzicht gaf in de ‘state of the art’ op het gebied van gewasbescherming. De mensen van Natuurmonumenten die vertelden over hun ambities om natuurgebieden te ontwikkelen en beheren, en daarbij de betrokkenheid van mensen vergroten. En de wethouders, die met passie vertelden over hun ambities om natuur een plaats te geven in hun gemeente.

Wat al deze mensen doen is cruciaal. De natuur draagt bij aan het lichamelijk, psychisch en sociaal welbevinden van mensen. Natuur draagt bij aan gezondheid. Wat zouden we zijn zonder de natuur? En wat kan de natuur nog meer bijdragen aan de gezondheid van mensen? Dat is als gezondheidwetenschapper van huis uit, en na een werkleven in en voor de gezondheidszorg, mijn passie.