Nachtelijk beraad

Door Ed Groot op 13 november 2014 Delen

Het liep tegen drie uur toen we woensdagnacht klaar waren met het Belastingplan 2015. Maar dan heb je ook wat. 246,8 miljard euro aan belastinginkomsten zijn voorzien van een wettelijke basis. En een baaierd aan maatregelen, variĆ«rend van een nieuwe afvalstoffenbelasting tot de werkkostenregeling is in de steigers gezet. We mogen niet mopperen over de uitkomsten. Voor het tweede achtereenvolgende jaar stijgt de koopkracht licht. Oproer in de VVD over de fiscale bijtelling van lease auto’s is uiteindelijk geland in een regeling waarbij we milieuvriendelijke auto’s nog iets extra stimuleren en de duurste auto’s meer aanschafbelasting bpm gaan betalen.

Zelf ben ik vooral tevreden met de maatregelen in ‘box 2’. Daaronder vallen de 450.000 mensen met een ‘aanmerkelijk belang’. Huiselijk gezegd zijn dat de directeuren grootaandeelhouders (dga’s) met een eigen bv. Dga’s houden graag zoveel mogelijk de winst binnen de eigen bv om belastingheffing uit te stellen. En van uitstel komt niet zelden afstel, bijvoorbeeld als de bv naar het buitenland vertrekt.
De PvdA, evenals trouwens de belastingcommissie Dijkhuizen, vindt dat er door fiscaal trapezewerk te weinig belasting wordt betaald in box 2. Volgend jaar gaat dat veranderen. Dga’s gaan 150 miljoen meer bijdragen aan de schatkist. Zij moeten zichzelf een hoger ‘gebruikelijk loon’ toekennen dat in box 1 wordt belast.

Het emigratielek gaan we ook aanpakken. Ik heb een motie ingediend om nu eens eindelijk werk te maken van het aanpakken van de fiscale ‘Malta-route’. Een eerlijker en eenvoudiger systeem is monnikenwerk. We zijn er nog lang niet. Maar de eerste stap naar minder lasten op werk en vergroening is gezet.