Naar een eerlijker arbeidsmarkt

Door Lodewijk Asscher op 13 februari 2014 Delen

Mensen met flexibele contracten meer zekerheid bieden en een betere bescherming voor werknemers. Daar draait de nieuwe Wet Werk en Zekerheid om. We maken een einde aan de uitzichtloze situatie van werknemers met een nul-urencontract, die voortdurend van het kastje naar de muur worden gestuurd en nooit een vast contract krijgen. Daarnaast worden werknemers beter beschermd. Zo leggen we de basis voor een eerlijker arbeidsmarkt die uiteindelijk leidt tot meer banen en meer zekerheid.

Het wordt voor de werkgever namelijk aantrekkelijker om iemand in vaste dienst te nemen, mede omdat het ontslagrecht sneller, eenvoudiger en eerlijker wordt. Meer mensen krijgen dus een vast contract. Dat is precies wat we willen. Werknemers genieten daarbij dezelfde bescherming tegen ontslag; een werkgevers mag niet zomaar iemand ontslaan. Dat is en blijft een belangrijke verworvenheid.

We vergeten soms dat er in Nederland een hele grote groep werknemers is die nauwelijks beschermd is. Die soms niet eens een huis kunnen huren omdat ze geen vast contract hebben. Mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, met een flexcontract, zullen daarom beter beschermd worden. De draaideurconstructie, waarbij werknemers er drie maanden uit gaan en vervolgens terugkeren voor weer een tijdelijk contract, maken we onmogelijk.

Hiermee werken we aan een eerlijker arbeidsmarkt, die bovendien beter bestand is tegen de eisen van de moderne economie, waar mensen snel van baan veranderen.

Daarnaast bieden we flexwerkers meer kansen door ze onder meer betere toegang te geven tot scholing. Dat is afgesproken in het sectorplan van de uitzendbranche. Dankzij dit plan krijgen 1.100 mensen met een flexcontract bijscholing, zodat ze sneller bij een andere werkgever aan de slag kunnen. Ook worden 250 mensen omgeschoold om in de technieksector te kunnen werken. Zo verbeteren we de positie van deze werknemers.