Mooie samenwerking

Door Otwin van Dijk op 12 maart 2013 Delen

Op maandag 4 maart was ik op bezoek in de gemeente Venlo. De eerste echte lentedag van het jaar. De zon schijnt volop en je kan voor het eerst weer zonder jas naar buiten. Een prachtige dag dus voor een werkbezoek in het kader van de zorgtour. Maar ook inhoudelijk is er alle reden voor een werkbezoek aan Venlo. De gemeente, zorgverzekeraar VGZ en inwoners werken er via wijknetwerken intensief samen aan zorg, participatie en welzijn.

Ik word gastvrij welkom geheten in wijkcentrum ‘Huis van de wijk’ in Venlo-Oost. Uiteraard met Limburgse vlaai, zoals dat hoort. Wethouder Ramon Testroote, projectleider Jan Lamers van de gemeente Venlo en Jan Mol en Leonie Voragen van zorgverzekeraar VGZ vertellen enthousiast over de wijknetwerken die ze in Venlo aan het ontwikkelen zijn.

Ik vraag maar gelijk waarom de gemeente en zorgverzekeraar dit samen doen. Leonie Voragen legt het uit: ‘De zorg is nu nog teveel gericht op het verrichten van handelingen. We komen eigenlijk pas in actie als er al gezondheidsproblemen zijn ontstaan. We moeten veel pro-actiever gaan werken. Gezonde mensen zijn gelukkiger, presteren beter en hebben minder zorg nodig.’ Jan Mol voegt toe: ‘Investeren in gezondheid, welzijn en participatie is de meest constructieve manier om de gezondheid en leefbaarheid van wijken in een gemeente te verbeteren, hulpvragen tijdig op te pakken en de zorg betaalbaar te houden. We moeten het echt anders gaan organiseren. Gemeenten en zorgverzekeraars moeten daarvoor de handen ineen slaan.’

In het wijknetwerk werken huisartsen, wijkverpleegkundigen, welzijnsmedewerkers, dagbesteding, enz. samen. ‘Het is een combinatie van sociale netwerken en zorgnetwerken. Van huisartszorg, langdurige zorg tot welzijn. Dit alles om zorg, wonen en welzijn zo dicht mogelijk in de buurt van mensen te regelen. Deze manier van werken biedt ook een stevige basis voor de nieuwe zorgtaken die we als gemeente krijgen’, vertelt wethouder Ramon Testroote.

Na de gedreven inleiding stappen we in de buurtbus en rijden we door de wijk. De buurtbus wordt volledig gerund door vrijwilligers. ‘Mensen zijn echt bereid om wat voor elkaar te doen hoor’, vertelt Jan Lamers. Dat merk ik als ik met een aantal vrijwilligers praat. Gedreven organiseren ze eettafels in het buurtcentrum, wordt er geholpen met boodschappen en klussen als buurtgenoten dat niet zelf meer kunnen, en rijdt de buurtbus als vervoer nodig is.

De samenwerking tussen gemeente, zorgverzekeraar en inwoners in Venlo is een mooi voorbeeld hoe zorg dichtbij en minder ingewikkeld georganiseerd kan worden. Het is niet alleen het mooie lenteweer wat mij deze dag vrolijk stemt.