Misbruik klantgegevens onacceptabel

Misbruik klantgegevens onacceptabel

Door Astrid Oosenbrug op 16 oktober 2013 Delen  

Het is voor de Partij van de Arbeid onacceptabel dat telecomproviders misbruik maken van de bel- en mailgegevens van hun klanten. Volgens de wet zijn internet- en telecomaanbieders verplicht de gegevens over het communicatiegedrag van hun klanten tot een jaar bewaren. Na dat jaar moeten de gegevens vernietigd worden. Ik heb de minister van Economische Zaken gevraagd of het mogelijk is om het illegaal verhandelen van persoonsgegevens strafrechtelijk aan te kunnen pakken.

De telecomaanbieders in kwestie geven toe dat ze de opgeslagen informatie mede gebruiken voor marketingdoeleinden en zeggen negen op de tien aanbieders de gegevens na dat ene jaar te gebruiken voor andere doeleinden. Je kunt hierbij denken aan marktonderzoek, maar ook aan verkoopactiviteiten. Dit mag alleen als de klant daar toestemming voor heeft gegeven. De grootste groep regelt die toestemming via de nooit gelezen kleine lettertjes, andere aanbieders vragen zelfs niet eens om die toestemming. Dat is onacceptabel wat de PvdA betreft. Ik heb de minister eerder al gevraagd om beter leesbare disclaimers van maximaal een half A4-tje, zodat je weet waar je ja tegen zegt en niet eerst door 200 bladzijden juridische tekst heen moet.

Op dit moment bestaat de mogelijkheid voor de toezichthouder om een bestuurlijke boete op te leggen van maximaal 450.000 euro. Ik wil daarnaast van de minister weten wat de mogelijkheden zijn om het illegaal verhandelen van persoonsgegevens ook strafrechtelijk aan te pakken. Een vervolgonderzoek van het Agentschap Telecom moet duidelijk maken of de telecomaanbieders de wet beter naleven. Daarbij zal ook worden gekeken of klanten toestemming hebben gegeven dat hun gegevens gebruikt mogen worden.