Mensen eerder waarschuwen voor smog

Foto Flickr / Luton Anderson

Door Yasemin Çegerek op 26 september 2014 Delen

Mensen moeten goed geïnformeerd worden over de kwaliteit van de lucht die ze inademen. Zeker voor mensen met longproblemen is het van belang dat zij tijdig gewaarschuwd worden als er te veel fijnstof in de lucht zit. Helaas komt het nog te vaak voor dat deze mensen zich ineens afvragen hoe het kan dat ze zo kortademig worden. Dat moet beter.

Om alle Nederlanders te waarschuwen kennen wij het smogalarm. Het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwt dan verschillende ministeries, de Nederlandse provincies, de GGD, het Longfonds, het KNMI en de pers dat er sprake is van smogvorming. Maar in Nederland doen we veel te lang alsof er niks aan de hand is met onze lucht.

Het Nederlandse smogalarm gaat pas bij 200 microgram af, terwijl in België er een smogalarm wordt afgegeven als de grens van 70 microgram fijnstof per kubieke meter wordt overschreden. Maar longpatiënten hebben hier net zo veel last van vieze lucht, als vlak over grens bij onze Belgische buren.

De Partij van de Arbeid vindt dat Nederland het voorbeeld van België moet volgen. Wij stellen daarom voor om aan te sluiten bij het Belgische smogalarm. Daarna kunnen we samen met België optrekken om ervoor te pleiten dat er een smogalarm in heel Europa komt zodat iedereen die daar baat bij heeft, goed wordt geïnformeerd.