Staat jouw baan op de tocht? Bedrijven die steun ontvangen moeten hun mensen helpen aan nieuw werk. Hoe gaat dat bij jou?

Ondanks alle steunpakketten zien we dat steeds meer ontslagrondes worden aangekondigd. Zo verliezen honderden werknemers hun baan bij bouwbedrijf BAM. Ook werknemers van festivalorganisator ID&T, Diergaarde Blijdorp en in de horeca moeten eraan geloven.

Duizenden mensen krijgen het dramatische nieuws te horen dat zij straks geen werk meer hebben. Je raakt hierdoor niet alleen je baan kwijt, maar ook je inkomen en een belangrijk deel van je leven. Onacceptabel in een tijd waarin mensen nu juist behoefte hebben aan bestaanszekerheid.

We moeten zoveel mogelijk voorkomen dat mensen op straat komen te staan. De prioriteit is mensen hun baan laten behouden. Voor mensen die tóch in onzekerheid verkeren over hun baan, moet er de zekerheid zijn van goede begeleiding naar een andere baan.

Werkgevers moeten alles uit de kast halen om de eigen mensen te ondersteunen en begeleiden naar nieuw werk.

Werkgevers moeten alles uit de kast halen om de eigen mensen te ondersteunen en te begeleiden naar nieuw werk. Dat doen ze niet alleen. Kleine bedrijven worden bijvoorbeeld geholpen dit voor elkaar te krijgen. Op deze manier krijg je uitzicht op een nieuwe baan, en voorkom je onzekerheid.

Er is namelijk wél genoeg werk. Bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg, de politie of de techniek. Veel bedrijven springen om goede vakmensen. Door mensen vanuit hun huidige baan te helpen naar nieuw werk, behouden ze hun inkomen en kunnen mensen de boodschappen en de huur blijven betalen. Perspectief in een moeilijke tijd.

Als je je baan verliest en je wordt niet gesteund door je werkgever, dan gaat er iets mis.

Voor het nieuwe corona steunpakket dat in oktober ingaat, hebben we bereikt dat er miljoenen euro’s extra komen voor begeleiding van werk naar werk. Deze ondersteuning en begeleiding van werkgevers is een harde voorwaarde. Dat betekent: als je dreigt je baan te verliezen en je wordt niet gesteund door je werkgever, dan gaat er iets mis.

Als jij, een familielid of iemand in je omgeving dit ervaart, dan is het belangrijk dat je ons daarvan op de hoogte brengt. Dat kan door mij een bericht te sturen via WhatsApp via deze link of door op de button hiernaast te klikken.

Met jouw input gaan we er scherp op toezien dat het kabinet zich houdt aan onze voorwaarde. Zo zorgen we er namelijk voor dat zoveel mogelijk mensen niet van baan naar uitkering gaan, maar van baan naar baan.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.