Meerjarige steun aan de Afghaanse vrouw

Door Lilianne Ploumen op 20 maart 2013 Delen

Tijdens een tweedaags bezoek aan Afghanistan heb ik meerjarige steun aan de Afghaanse vrouw toegezegd. Hoewel de positie van vrouwen in Afghanistan de afgelopen jaren zeker is verbeterd, moet er nog heel veel gebeuren. Tijdens mijn gesprekken met vrouwen in hoofdstad Kabul en provincie Kunduz is dat overduidelijk naar voren gekomen. Volgens de grondwet is er gelijkheid, maar de praktijk is anders.

Vrouwen worden seksueel misbruikt, worden op basis van ‘morele misdaden’ als overspel en seks voor het huwelijk zonder proces gevangen gezet en durven geen aangifte bij de politie te doen. Bovendien vormt straffeloosheid een probleem; daders van geweld tegen vrouwen zijn vaak bekend, maar worden vaak niet vervolgd. In 2012 werden er 4000 gevallen van geweld tegen vrouwen gemeld, maar slechts 163 zaken werden opgepakt.

Veel vrouwen vrezen door het vertrek van Nederland uit Kunduz dat vrouwenrechten in Afghanistan geen prioriteit meer krijgen. Vrouwen zijn onmisbaar bij wederopbouw en voor het scheppen van duurzame vrede. Ik laat de vrouwen van Afghanistan daarom niet in de steek. Lees verder op rijksoverheid.nl >