Meer steun nodig om corona echt te boven te komen

De terrassen zaten vol, de voetbalstadions weer helemaal gevuld en op veel plekken werden de laatste beperkende coronamaatregelen dit weekend opgeheven.

Het oude normaal komt langzaam terug. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis diepe sporen nagelaten in onze samenleving. Veel mensen merken de gevolgen nog iedere dag. Wat ons betreft is het daarom ook te vroeg om helemaal te stoppen met de steunmaatregelen.
Al die mensen die werken in getroffen sectoren, moeite hebben met het betalen van de rekeningen of die in armoede leven door corona mogen we niet in de kou laten staan. Daarom doe ik vandaag tijdens het debat drie voorstellen.

Drie voorstellen om Nederland te helpen de draad weer op te pakken.

1. Extra geld voor aanpak armoede. Veel gezinnen zijn de klap van corona nog lang niet te boven. Mensen zijn hun baan verloren of zagen hun inkomsten dalen, maar de kosten voor de boodschappen en de huur bleven oplopen. En dat terwijl er al veel te veel mensen in armoede leven in Nederland. Mensen die de keuze moeten maken tussen een cadeautje voor je kind of het betalen van de huur of noodgedwongen zijn de verwarming een paar graden lager te zetten. Daarom wil ik dat het kabinet extra geld uittrekt om de al langere lopende armoedecrisis te bestrijden.
  2. Langer steun voor horeca, toerisme, evenementen en culturele sector. In deze sectoren laat de nasleep van corona zich nog steeds voelen. Daarnaast zijn er ook weer hogere kosten voor personeel om de QR-codes te controleren. Wij willen dat deze ondernemers en instellingen door deze overgangsfase worden geholpen. De tegemoetkoming in de vaste lasten moet daarom verlengd worden.
  3. Direct hulp voor jongeren met een uitkering. Jongeren lagen er in de crisis vaak als eerste uit, en nog steeds is de werkloosheid onder jongeren veel te hoog. Nu er weer meer banen zijn, moeten we hen juist helpen. Gemeenten hadden de afgelopen tijd de mogelijkheid om de maand wachttijd voordat jongeren een uitkering konden krijgen, op te schorten, waardoor zij direct geholpen konden worden. Wat ons betreft handhaven we die mogelijkheid.

De boodschap van de steunpakketten tijdens de crisis was 'we helpen elkaar'. En hoewel we ook vaak kritiek of aanpassingen hadden op de voorstellen van het kabinet, uiteindelijk is dat gelukt. Het is die gedachte die we moeten vasthouden nu de laatste beperkingen worden opgeheven.