Meer mogelijkheden voor huishoudelijke hulp met thuishulptoelage

Door Otwin van Dijk op 7 juli 2014 Delen

Er komen meer mogelijkheden voor huishoudelijke hulp. Het kabinet trekt hier 75 miljoen voor uit. Door deze maatregel krijgen mensen meer mogelijkheden om huishoudelijke hulp te ontvangen en kunnen veel huishoudelijke hulpen hun baan behouden. Dit hebben minister Asscher en staatssecretaris Van Rijn bekend gemaakt.

Dat is bijzonder goed nieuws. Op deze manier laten we de zorg aansluiten op de wensen van deze tijd, vernieuwen we de zorg en doen we er tegelijkertijd alles aan om mensen aan het werk te houden en onnodige ontslagen te voorkomen.

Zorgmedewerkers zijn het hart van de zorg. Ik ben dan ook blij met deze stap van Lodewijk Asscher en Martin van Rijn. In het bijzonder voor huishoudelijke hulpen biedt het perspectief. Als mensen die dat kunnen vanaf volgend jaar zelf hun huishoudelijke hulp gaan betalen, biedt het systeem van een thuishulptoelage een mooie manier voor mensen om betaalbaar goede huishoudelijke hulp te krijgen. En ruim 10.000 huishoudelijke hulpen kunnen hun baan behouden.

Al eerder heb ik gepleit voor een thuishulptoelage. Het kabinet trekt nu dus 75 miljoen euro uit om dit mogelijk te maken. Een goede zaak. Zo werken we op een goede manier aan de broodnodige zorgvernieuwingen en bieden we tegelijkertijd houvast voor de zorgmedewerkers en cliënten.