Meer marktwerking spoor gaat niet door

Foto Wikipedia / maurits90

Door Duco Hoogland op 9 oktober 2015 Delen

De voorgenomen Europese liberalisering van het spoor gaat niet door. Openbaar vervoer moet een publieke dienst blijven. De gezamenlijke ministers van vervoer besloten gisteren Europese regels, waardoor we per 2019 gedwongen zouden worden het spoor in drie delen ‘op te knippen’ en aan te besteden, aan te passen. Het blijft daardoor mogelijk om het spoorvervoer in Nederland door één publieke organisatie te laten verzorgen.

Met allemaal verschillende vervoerders wordt een reis plannen veel ingewikkelder en duurder. Eén trein van Groningen naar Den Haag zit er niet meer in. Door het vele overstappen zijn mensen ook langer onderweg. Reizigers moeten voor ieder deel van de reis een apart abonnement of kaartje aanschaffen, wat de reis ook veel duurder maakt. Door de focus op winst gaat de service achteruit. De focus op de korte termijn verdringt investeringen in de bereikbaarheid op de lange termijn. Uiteindelijk is liberalisering van het spoor goed voor de grote spoorbedrijven en slecht voor de reiziger.

Goed spoorvervoer is van groot belang voor een samenleving. Het zorgt ervoor dat mensen naar hun werk kunnen komen of familie en vrienden kunnen opzoeken. De PvdA heeft zich daarom altijd verzet tegen deze Europese plannen. Eerder nam ik al het initiatief om een zogenoemde gele kaart te trekken. Ook staatssecretaris Mansveld heeft zich in Europa ingezet voor een publiek spoor. En met succes.

Iedereen moet gebruik kunnen blijven maken van een kwalitatief goed spoornetwerk. Ik ben daarom blij dat de Nederlandse Spoorwegen, die 100% in handen zijn van de staat, het spoorvervoer in Nederland kunnen blijven organiseren en dat we niet zijn aangewezen op commerciële en op winst gerichte bedrijven. Het spoor moet een publieke dienst blijven.