Meer evenwicht in samenstelling top bedrijfsleven

Door Emine Bozkurt op 15 november 2012 Delen

De voorstellen van Eurocommissaris Viviane Reding, om meer diversiteit aan te brengen in de raden van commissarissen in Europa, worden door mij uiteraard verwelkomd. Een meer gelijke man-vrouwverhouding in de bestuurskamer leidt tenslotte tot een betere concurrentiepositie van de Europese economie.

De maatregel van Reding betreft internationale, beursgenoteerde organisaties. Dat maakt een Europese aanpak meteen noodzakelijk. De Europese Commissie stelt voor om de lidstaten zelf te laten invullen hoe de gelijkheid aan de bestuurstafel bereikt kan worden, mits in 2020 de ondervertegenwoordigde sekse niet minder dan veertig procent van het bestuur uitmaakt. Dat geldt dus voor zowel mannen als vrouwen.

Het doel van deze maatregel is tweeledig. Allereerst is de emancipatie echt nog niet voltooid. In hoge functies zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd en verdienen ze vaak minder dan mannen. Iedereen moet de kans krijgen zijn of haar talenten te ontplooien. Daarnaast is er ook zeker een economisch doel. Bedrijven met een divers bestuur doen het objectief beter dan bedrijven die dat niet hebben. Dat heeft onderzoek onder Fortune 500 bedrijven in de Verenigde Staten aangetoond. Bedrijven hebben er zelf dus alle belang bij om te streven naar een evenwichtige bestuurskamer.

Negentig procent van de Europeanen vindt dat er een evenwichtige man-vrouwverdeling moet zijn in de bestuurskamers van grote bedrijven. Vijfenzeventig procent steunt regelgeving om dit te bereiken. Sinds 2003 wordt er al bij bedrijven aangedrongen op meer evenwicht. Tot nu toe zonder regels en helaas ook met zeer beperkt resultaat. Nu is het tijd voor de volgende stap om ervoor te zorgen dat Europese bedrijven meer gebruik maken van hun economisch potentieel.

De voorstellen van de Europese Commissie gaan nu voor behandeling naar het Europees Parlement.