Meer en betere fietspaden

Door Duco Hoogland op 24 november 2014 Delen

Vandaag de ik samen met collega Kamerleden Eric Smaling (SP) en Sander de Rouwe (CDA) voorstellen om de voorzieningen voor de recreatieve wandelaars en fietsers te verbeteren.

Nederland is een fietsland. Iedereen fietst: kleine kinderen, dertigers op een racefiets of ouderen op een elektrische fiets. Fietsen is gezond, laagdrempelig en goed voor de economie van het landelijk gebied. In Nederland ligt 35.000 kilometer recreatief fietspad. Van de 14 miljard fietsritten per jaar, is ongeveer een vijfde deel recreatief. Onder buitenlandse toeristen staat wandelen op één, nog voor cafébezoek, bezoeken van bezienswaardige plaatsen en funshoppen. Van de buitenlandse toeristen stapte in 2012 29 procent op de fiets.

Alle reden dus om te investeren in goede fiets- en wandelpaden. Daarom trekken wij een half miljoen euro uit te investeren in deze projecten. Daarmee geven we een vervolg aan de initiatiefnota ‘een stap vooruit’ die we enkele maanden geleden al presenteerden. Hier staan al meerdere voorstellen in die er voor zorgen dat allemaal kunnen blijven genieten van een fietstocht door de natuur.