Meer aandacht voor vrouwen en goede doelen bij ontwikkelingssamenwerking

Foto Roelof van Laar

Door Roelof van Laar op 14 februari 2014 Delen

Afgelopen week is er in de Tweede Kamer over ontwikkelingssamenwerking gesproken. Ik heb tijdens dit debat aan minister Ploumen gevraagd meer aandacht te besteden aan drie zaken: de gezondheid van jonge meisjes in ontwikkelingslanden, het tegengaan van onveilige abortussen en het belang van goede doelen.

Nederland moet meer aandacht besteden aan de gezondheid van jonge meisjes in ontwikkelingslanden. Dit bereiken we door de speciale aandacht die ik heb gevraagd voor het HPV-vaccin, dat vrouwen beschermt tegen baarmoederhalskanker. Door dit vaccin te verstrekken zorg je ervoor dat meisjes op jonge leeftijd naar een kliniek komen, terwijl ze dat anders niet doen. Tijdens deze bezoeken kunnen zij ook ingelicht worden over zaken als seksuele en reproductieve rechten, voorbehoedsmiddelen, tienerzwangerschappen en vrouwenrechten. Dit is heel erg belangrijk, omdat meisjes in ontwikkelingslanden vaak al op jonge leeftijd trouwen of seksueel actief zijn.

Door het koppelen van seksuele voorlichting aan vaccinatieprogramma’s kunnen we ervoor zorgen dat meisjes zo goed mogelijk beschermd en geïnformeerd de puberteit in gaan. Ik heb de minister daarom gevraagd of zij onze partnerlanden wil stimuleren om het HPV-vaccin in te voeren en de dialoog met ze aan wil gaan om te vragen of zij daar ook seksuele voorlichting aan willen koppelen.

Nederland is een van de weinige landen die speciale aandacht geven aan het tegengaan van onveilige abortussen. In mijn ogen moet en kan dit echter nog veel beter. Nederland moet, naast het aangaan van de dialoog over onveilige abortussen, het aantal projecten dat ze in haar partnerlanden financiert opvoeren. Elke vrouw moet het recht hebben op een veilige abortus. Ik heb de minister gevraagd om zich hier nog harder voor in te zetten.

Goede doelen kunnen als geen ander gerichte steun leveren aan lokale organisaties. De waarde die dit maatschappelijk middenveld levert, wordt echter niet gereflecteerd in de verdeling van ontwikkelingsfondsen. Het is daarom belangrijk dat de minister op zoek gaat naar de juiste balans. De effectiviteit die hulporganisaties bieden in ontwikkelingslanden zijn belangrijk, en dit belang moet weerspiegeld worden in het budget dat zij krijgen.

Ik hoop dat de minister het belang van mijn punten inziet. In maart wordt het debat vervolgd en horen we welke toezeggingen de minister kan geven.