Oproep aan toekomstige generatie mediamakers

Oproep aan toekomstige generatie mediamakers

Oproep aan toekomstige generatie mediamakers
Foto Flickr / Cartel82

Door Mohammed Mohandis op 10 juni 2015 Delen  

Voordat ik een Kamerdebat in ga, vind ik het belangrijk om met veel verschillende mensen te bespreken hoe zij tegen een onderwerp aankijken. Daarbij ben ik altijd bijzonder geïnteresseerd in de mening van studenten. Uiteraard als het gaat om hun visie op kwaliteit van het (hoger) onderwijs, maar ook over de toekomst van het medialandschap. Daarom ben ik deze week begonnen met een tour langs studenten media, journalistiek en communicatie om met hen te discussiëren.

Maandag 8 juni was ik op de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ik sprak met een toekomstige generatie journalisten en opiniemakers over de veranderingen in het medialandschap. Ik was vooral benieuwd naar hun opvattingen over de Nederlandse omroepen, dalende oplagecijfers van kranten en nieuwe innovatieve ontwikkelingen zoals burgerjournalistiek. Aan de hand van vijf stellingen ben ik met hen over deze onderwerpen in gesprek gegaan. Hierdoor ben ik meer te weten gekomen over hoe deze studenten, die zich dagelijks met media en journalistiek bezig houden, aankijken tegen het sterk veranderende medialandschap. Zij zijn per slot van rekening ook de mensen die in de toekomst dit medialandschap verder vorm gaan geven. Hun ideeën neem ik dan ook zeker mee tijdens de komende mediadebatten, zoals het aankomende debat over de toekomst van de publieke omroep.

Het komende half jaar hoop ik nog veel meer van dit soort leerzame en interessante dagen te hebben. Graag kom ik langs bij andere mbo’s, hogescholen en universiteiten om het gesprek aan te gaan. Neem contact op met me op via m.mohandis@tweedekamer.nl als ik ook op jouw opleiding langs zou kunnen komen. Zo leer ik wat de toekomstige generatie mediamakers vindt van het medialandschap en probeer ik hen een stem te geven in het mede vormgeven van ons publiek bestel.

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma