Een veilige werkplek en een fatsoenlijk loon voor medewerkers op Schiphol

Door Barbara Kathmann, Attje Kuiken op 24 juni 2022 Delen

Gevaarlijk en onzeker werk met onregelmatige werktijden en dan ook nog eens slecht betaald worden. Duizenden medewerkers op Schiphol hebben hier dagelijks mee te maken.

Zij hebben vaak flutcontractjes, waarbij ze bovendien minder dan 11 euro verdienen. Terwijl zij belangrijk werk doen voor ons allemaal. Zij zorgen ervoor dat we veilig op vakantie kunnen of familie en vrienden kunnen bezoeken. Zij verdienen daarom dan ook loon waarvan zij kunnen leven én een veilige werkplek.

Het is dus begrijpelijk dat grondstewardessen, bagagemedewerkers, beveiligers en schoonmakers hun werk neerlegden voor meer loon en waardering. Zij moeten te veel werk doen met te weinig mensen voor te weinig geld. Het gevolg: gevaarlijke werkomstandigheden, waarbij het aantal ongelukken op de werkvloer hoog is. En dit terwijl tijdens de coronacrisis veel flex-medewerkers, tegen de afspraken in, ontslagen zijn.

Te veel werk, te weinig collega’s, veel ongelukken op de werkvloer en minder dan 11 euro verdienen. De realiteit van veel medewerkers op Schiphol.

Het moet dus écht anders op Schiphol. Het is bizar dat er vele afhandelingsbedrijven op Schiphol actief zijn. Zij beconcurreren elkaar op prijs en dus op de arbeidsvoorwaarden van werknemers. Dit heeft niets met krapte op de arbeidsmarkt te maken, maar met een verziekte arbeidsmarkt. De PvdA en FNV waarschuwen al jarenlang over de gevolgen van deze race naar de bodem. Maar dit, en het vorige, kabinet wil hier niet naar luisteren. Zij laten de oren naar de multinationals hangen die, nog steeds, voor lage lonen en onzekere contracten pleiten.

Het kabinet, als aandeelhouder van Schiphol en KLM, moet laten zien dat het ook echt iets wilt doen voor de werknemers op Schiphol. Als aandeelhouder heeft het kabinet enorme invloed door sociale vestigingseisen op Schiphol te eisen. Laat die aandeelhoudersmacht spreken. Hoe?

1. Zorg ervoor dat de lonen naar minimaal 14 euro gaan.
  2. Maak harde afspraken over sociale vestigingseisen voor Schiphol en onderaannemers. In deze eisen moeten bindende afspraken komen voor meer zekere contracten, recht op vakantie en veilige werkomstandigheden.
Medewerkers op Schiphol verdienen een veilige werkplek én een fatsoenlijk loon.

Maar ook minister van Sociale Zaken Van Gennip kan meer doen, namelijk de Arbeidsinspectie vaker controles laten doen en daadwerkelijk handhaven bij geconstateerde overtredingen. Te vaak worden arbo-regels om het werk veilig en gezond te houden overtreden om het werk sneller af te krijgen. Levensgevaarlijk en hierdoor gebeuren er talloze ongelukken op de werkvloer. Dwing Schiphol om veiligere werkomstandigheden te realiseren.