Masterclass Politiek en Partij

Door De Redactie op 18 december 2015 Delen

Vijf PvdA-ministers en –staatssecretarissen worden een jaar lang gevolgd door vijftig jonge, enthousiaste en betrokken PvdA’ers. In drie of meer bijeenkomsten delen de politici hun kennis en ervaringen met de groep jongeren. Een gesprekje met een deelnemer en de organisatoren.

De masterclass is gestart om jonge mensen te betrekken bij de partij, ze met elkaar in contact te brengen en vooral om ze te inspireren zich te blijven inzetten voor de PvdA. Lilianne Ploumen, Jeroen Dijsselbloem, Martin van Rijn, Jet Bussemaker en Ronald Plasterk brainstormen ieder gedurende een jaar met tien enthousiaste leden ook over het verkiezingsprogramma van 2017. Rekening houdend met hun portefeuille wordt er vooral gekeken naar de behoeften vanuit de samenleving. Wat speelt er in de maatschappij? En hoe breng je politiek en praktijk zo dicht mogelijk bij elkaar? Tijdens het traject krijgt elke groep een opdracht op het snijvlak van politiek en praktijk, waar aan het einde van het jaar een presentatie over gegeven wordt aan een jury bestaand uit Tweede Kamer-, partijbestuur en verkiezingsprogrammacommissieleden van de PvdA.

Een van de deelnemers van de masterclass ‘Politiek en Partij’ van Ronald Plasterk is Rosa Kindt (24), studente Politicologie en Rechten aan de Radboud. ‘Ik voel me heel erg aangetrokken tot het idee dat ik politieke ideologie én politieke praktijk als het ware van dichtbij kan meemaken. Een bewindspersoon moet natuurlijk zijn ideologie samen met vele andere belangen combineren. Ik hoop dat ik aan het einde van de masterclass weet hoe Plasterk dit doet.’ Welk gewicht kent hij toe aan onze ideologie? En hoe geeft hij een PvdA kleurtje aan verschillende belangen?’

Tijdens de brainstormsessies met Plasterk wordt er onder andere nagedacht over de vraag hoe de democratie het beste kan verbeterd worden. Rosa: ‘We brainstormen over andere, nieuwe vormen van democratie, een belangrijk voorbeeld hiervan is de G1000, een platform voor democratische innovatie.’ Rosa hoopt meer inzicht te krijgen over de plaats die idealen innemen in de praktische politiek.

Actief lid Niels van der Hoorn en PvdA-bestuurslid Randy Martens organiseren de masterclasses. Volgens Niels kijken verschillende jonge PvdA’ers met een frisse blik naar de uiteenlopende portefeuilles. Op deze manier leren de deelnemers niet alleen iets van Ploumen, Dijsselbloem, Van Rijn, Bussemaker of Plasterk, maar leren de politici misschien nog wel meer van de deelnemers.

De verwachting is dat er aan het einde van dit jaar veel nieuwe ideeën gepresenteerd zullen worden aan de jury. Ideeën die misschien wel in het verkiezingsprogramma van de PvdA komen te staan. En de groep met de beste presentatie mag zich verheugen op een uitgebreide lunch met Diederik Samsom.