Geen gezeur aan de deur

Geen gezeur aan de deur

Door Martijn van Dam op 23 maart 2010 Delen  

Het zou een enorme vooruitgang zijn als iedereen van tevoren kan aangeven of
deurverkopers welkom zijn. Daarom sta ik sympathiek tegenover een regeling die
deze keuzevrijheid van consumenten garandeert. Dat kan bijvoorbeeld door een
‘bel-niet-aan’-register,
zoals
de Consumentenbond voorstelt
. Deurverkopers worden beboet als zij de
regeling aan hun laars lappen. De PvdA heeft de afgelopen jaren een aantal
overwinningen geboekt als het gaat om de keuzevrijheid van consumenten. Voor ons
staat één ding voorop: iedereen moet zelf kunnen bepalen aan welke vormen van
reclame en verkoop behoefte is.

Ik pleit al
sinds
2003 voor meer keuzevrijheid
. De eerste stap was het terugdringen van spam.
Mede op mijn initiatief is er een aanpassing van de wet gekomen die ervoor zorgt
dat je zelf kan bepalen of bedrijven jou e-mailadvertenties mogen sturen.

Verder heeft toenmalig PvdA-staatssecretaris Frank Heemskerk een voorstel van
mij opgepakt dat consumenten beschermt tegen ongewenste telefoontjes van
telemarketeers. Dat heeft geleid tot
het
succesvolle ‘bel-me-niet’-register
, waar inmiddels vier miljoen Nederlanders
in staan. Bedrijven mogen de mensen in dit register niet langer telefonisch
lastig vallen. Doen zij dit wel, dan voelt het verantwoordelijke bedrijf dit in
de portemonnee.

Door de komst van het bel-me-niet-register gaan bedrijven steeds meer
inzetten op deur-tot-deurverkoop. Met deze zogeheten colportage verschuiven de
problemen en de ergernis van de telefoon naar de voordeur. Dat is natuurlijk
nooit de bedoeling geweest. Daarom zou ik graag zien dat er ook een regeling
komt voor deurverkoop. Dat kan in de vorm van een ‘Bel-niet-aan’-register
waarbij verkopers een lijst mee krijgen met daarop de mensen die niet
geïnteresseerd zijn.

Een andere mogelijkheid is een sticker die duidelijk maakt dat de bewoners
geen colporteurs aan de deur willen. Als zij de sticker negeren en toch
aanbellen, kunnen de bewoners hier melding van maken, waarna sancties volgen. Op
deze manier kunnen we bedrijven duidelijk maken dat de consument zelf beslist.