Mantelzorgers van onschatbare waarde

Door Grace Tanamal op 8 november 2014 Delen

Mantelzorgers zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. De zorg die zij voor hun naasten verlenen is geboren uit liefde en voor hen vanzelfsprekend, maar tegelijkertijd vaak ook zeer ingrijpend. Daarom nodigden mijn collega John Kerstens en ik, in aanloop naar de Dag van de Mantelzorg op 10 november, een aantal mantelzorgers uit in de Tweede Kamer. Niet alleen om hen rond te leiden in de Kamer, maar vooral om naar hen te luisteren. Te luisteren naar hun verhalen. Hun zorgen. Maar ook naar hun ideeƫn over mantelzorg en hoe we hier als samenleving mee om kunnen gaan.

Meer dan 3,5 miljoen mensen zorgen voor een ander, naast hun dagelijkse werk. Daarom is het zo noodzakelijk om hen goed te ondersteunen. En om te voorkomen dat zij overbelast raken. Daarom is respijtzorg ook zo belangrijk. Het geeft mantelzorgers namelijk de mogelijkheid om wat tijd voor zichzelf te kunnen nemen en even ontlast te worden van de zorg. De gemeente speelt hier een belangrijke rol in. Het is hun taak om mantelzorgers te ondersteunen.

Het waren mooie gesprekken afgelopen vrijdag. Die mij vooral wat hebben gezegd over solidariteit. En hoe zorg niet alleen een taak is van de overheid, maar van ons allemaal.