Makkelijker reizen voor blinden en slechtzienden

Foto PvdA

Door Wilma Mansveld op 16 oktober 2014 Delen

Woensdagmiddag overhandigde de Oogvereniging mij de eerste NS Business Card voor blinden en slechtzienden. Deze kaart stelt blinden en slechtzienden voortaan in staat zelfstandig te reizen met het openbaar vervoer. Ik ben blij dat er een oplossing is gevonden die deze problemen zo veel mogelijk wegneemt, want openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn.

De huidige OV-chipkaart zorgt voor veel onnodige verwarring en problemen bij reizigers met een visuele beperking of doofblindheid. Daarom heb ik samen met de betrokken partijen aan een oplossing gewerkt. Die is er nu gekomen: met de NS Business Card kan er achteraf betaald worden en hoeven blinde en slechtziende reizigers niet langer op saldo te reizen.

Blinde en slechtziende reizigers horen net als ieder ander de mogelijkheid te hebben gebruik te maken van de tram, trein of metro. Met deze maatregelen proberen wij de drempels voor hen te verlagen en het openbaar vervoer voor iedereen in de samenleving beschikbaar te stellen.