Maidenspeech Anne Koning

Door Anne Koning op 17 oktober 2013 Delen

Ik heb vandaag het woord mogen voeren over het wetsvoorstel dat de wet vervoer gevaarlijke stoffen aanpast ten einde een basisnet te kunnen instellen. Een basisnet waarmee wordt verhelderd dat risico’s niet uitgesloten kunnen worden, maar wel gemaximeerd. Over dit onderwerp ging mijn zogenoemde maidenspeech als Eerste Kamerlid.

Een risicoloze samenleving bestaat niet. De overheid zou ook niet moeten willen uitstralen dat alle risico’s weggenomen worden. Moet de overheid alles dan maar overlaten aan de samenleving? Nee, het is een verantwoordelijkheid van de overheid om een afweging te maken tussen belangen van bewoners en werkenden, belangen van economische activiteit en de mogelijke gevolgen van ernstige ongelukken. Bovendien is het belangrijk dat de Rijksoverheid mensen in staat stelt zelf een goed beeld te vormen van het risico en het eigen gedrag daarop af te stemmen.

Maidenspeech (pdf) >
Maidenspeech (htm) >