Maatregelen nodig tegen stijgende energieprijzen

Door Joris Thijssen op 23 februari 2022 Delen

Op een regenachtige herfstdag thuis lekker met de verwarming aan op de bank: wie houdt er niet van? Maar steeds meer mensen zetten noodgedwongen de verwarming uit, omdat ze het niet meer kunnen betalen.

Mensen moeten kiezen tussen stoken of koken. Het CBS berekende deze week dat een gemiddeld gezin dit jaar 1321 euro meer aan de energierekening kwijt is dan een jaar geleden. Dat is voor de meeste mensen gewoon niet op te brengen. Maatregelen zijn dus nodig, en wij hebben daar voorstellen voor.

Vandaag je hebben wij het eerste grote debat met de nieuwe minister van klimaat. Minister Kaag (D66) zei vorige week dat er geen extra compensatie mogelijk was. En haar partijgenoot Jetten zei daarna dat hij niet meer wilde horen over ‘haalbaarheid en betaalbaarheid’. Ik schrik daar toch wel van als een minister dat zegt. Voor mij is de grote vraag van dit debat: gaan we nu echt werk maken van een eerlijk klimaatbeleid? Want klimaatverandering aanpakken lukt alleen als we het eerlijk doen. Daarom doe ik vandaag de volgende voorstellen.

Klimaatverandering aanpakken lukt alleen als we het eerlijk doen.

1. Meer gerichte compensatie. De compensatie die het kabinet nu biedt krijgt iedereen. Ook de mensen die geen last hebben van de hogere prijzen, in een grote villa wonen, of mensen wiens huis al van het gas af is. Tegelijkertijd betalen veel mensen honderden euro’s per maand meer, ondanks de compensatie. Dat moet anders. Richt de compensatie op de mensen die nu ten onder dreigen te gaan.
  2. Huiseigenaren kunnen verduurzamen tegen 0% rente. Isolatie en zonnepanelen besparen iedere maand CO2-uitstoot én geld, maar om ze aan te leggen heb je een gevulde bankrekening of een welwillende huisbaas nodig. Dat is niet eerlijk. Via het warmtefonds kunnen huiseigenaren geld lenen zonnepanelen, die meteen geld besparen, en isolatie, wat op de langere termijn bespaart. Wij willen de voorwaarden van dit fonds verbeteren. Straks kan je de volledige aankoopsom lenen, de rente gaat naar 0% en de aflostermijn wordt verlengd.
  3. Pandjesbazen worden verplicht hun huizen te isoleren en waar mogelijk te voorzien van zonnepanelen. Huurders in de vrije sector moeten de energierekening betalen, maar kunnen hier zelf niks aan doen. Dat is oneerlijk. Daarom worden verhuurders verplicht om isolatiemaatregelen te treffen én zonnepanelen te installeren als dit mogelijk is. Via het warmtefonds kan de verhuurder geld lenen.
  4. Alle sociale huurwoningen voor 2030 geïsoleerd en waar mogelijk uitgerust met zonnepanelen. Woningbouwcorporaties krijgen hiervoor voldoende middelen. Huurders profiteren via een algemene huurkorting. Het maakt dus niet uit of je als huurder wel of geen dak hebt.
  5. Batterijen maken dit mogelijk. De elektriciteitsnetten raken op steeds meer plekken overbelast. Daarom moeten netbeheerders ervoor zorgen dat het elektriciteitsnetwerk meer opslagcapaciteit krijgen zodat de elektriciteitsnetten in elk geval niet door deze zonnepanelen overbelast raken. Wanneer panelen meer stroom produceren dan er wordt gebruikt, wordt de stroom opgeslagen en ’s avonds weer gebruikt.

Met onze voorstellen gaan lage- en middeninkomens erop vooruit én verminderen we de CO2-uitstoot.

Klimaatverandering aanpakken lukt alleen als we het eerlijk doen. En daarvoor moet de overheid ingrijpen. Met onze voorstellen gaan lage- en middeninkomens erop vooruit én verminderen we onze CO2-uitstoot. Groen én eerlijk. Daar staan wij voor.