Maak schulden sneller inzichtelijk

Door Tunahan Kuzu op 22 januari 2013 Delen

De PvdA is geschrokken van de cijfers die onlangs door de branchevereniging voor schuldhulpverlening NVVK zijn gepresenteerd. Voor het eerst zijn er meer werkenden die in de schuldhulpverlening zitten dan mensen die uitkeringsgerechtigd zijn. Ook een toenemend aantal jongeren komt in de schulden te zitten. De PvdA wil dan ook dat het Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS) er snel komt, waardoor vroeg inzicht ontstaat of iemand in problematische schulden dreigt te komen.

Deze cijfers moeten we snel zien te kantelen. En die kanteling kunnen wij alleen maken als we vroegtijdig inzetten op signalering van problematische schulden, om ervoor te zorgen dat mensen geen schulden kunnen maken. Met name onder jongeren zien we dat het probleem in een rap tempo groeit en nu ook onder werkenden.

Al eerder pleitte de PvdA voor een Landelijk Beslagregister. Hierdoor kunnen overheidsinstanties en deurwaarders niet onnodig en/of tegelijkertijd beslag leggen op het inkomen van een persoon waardoor die onder de beslagvrije voet komt te zitten.

Tegelijkertijd moet er hard gewerkt worden om de soms schandalige incassodrift van incassobureaus tegen te gaan. De Wet Incasso Kosten (WIK) stelt een staffel op voor de normering van incassokosten. Echter ziet de PvdA steeds meer dat op twee verschillende vorderingen twee keer incassokosten worden berekend, terwijl er slechts één handeling wordt verricht. Dat moet niet meer kunnen.

De Nationale Ombudsman heeft afgelopen week een onderzoek gepubliceerd die ons alleen maar sterkt in ons idee dat het de hoogste tijd is voor preventie. We kunnen blijven dweilen met de kraan open waardoor problematische schulden zullen blijven toenemen en mensen alleen maar verder afglijden in de negatieve spiraal. Daar past de PvdA voor. Ik zal bij de staatssecretaris van Sociale Zaken dan ook aandacht van vragen voor dit onderwerp.