Maak meer geld vrij voor veilige abortus

Door Roelof van Laar op 6 maart 2014 Delen

Nederland is een van de weinige landen die zich hard maakt voor veilige abortussen, overal ter wereld. Tot nu toe was er slechts twee miljoen euro hiervoor beschikbaar, dat is te weinig. Daarom heb ik samen met D66 een motie ingediend om ervoor te zorgen dat er volgend jaar vijf miljoen beschikbaar komt.

Bijna alle onveilige abortussen (98%) vinden plaats in ontwikkelingslanden. Bijvoorbeeld meisjes die zijn verkracht of zwanger geraakt in de prostitutie, hebben bijna geen andere uitweg dan onveilige abortus. Door meer geld uit te trekken voor veilige abortussen kunnen we deze meisjes helpen.

Daarnaast heb ik samen met de VVD een motie ingediend over de HPV-vaccinatie en seksuele voorlichting. Bij de HPV-vaccinatie moeten meisjes tussen de 9 en de 13 jaar twee of drie keer naar een kliniek komen. Dat is een mooi moment om ze naast een vaccinatie ook seksuele voorlichting te geven. In een kliniek komen ze anders nooit.

Tot slot hebben we het belang van maatschappelijke organisaties bij armoedebestrijding benadrukt. Samen met de SP heb ik de minister opgeroepen het deel van het budget dat via goede doelen besteed wordt op het huidige peil te houden, zodat zij de belangrijke rol die zij spelen kunnen blijven vervullen.