Maak kennis met Jet Bussemaker

Maak kennis met Jet Bussemaker

Door Jet Bussemaker op 15 november 2012 Delen  

Jet Bussemaker stelt zich aan de hand van vier vragen kort voor. Wat is haar motivatie om politiek te bedrijven? En wat hoopt zij eigenlijk te bereiken als minister van Onderwijs? Je leest het hier.

Wat was je vorige baan?
Rector van de Hogeschool van Amsterdam en lid van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam.

Wie of wat motiveert je in de politiek?
Ik word geïnspireerd door leraren voor de klas: zij bepalen uiteindelijk de kwaliteit van onderwijs. Wij moeten ze de kans geven die taak zo goed mogelijk uit te voeren. Dat is geen vrijblijvende opdracht: dat betekent soms ruimte creëren, kaders stellen, kritisch aanspreken en met elkaar van gedachten wisselen hoe we het Nederlandse onderwijs van goed naar excellent brengen.

Ik heb veel inspiratiebronnen, maar ik werd zelf erg gestimuleerd door mijn lerares Nederlands en klasselerares op de middelbare school Lidie Cohen (inderdaad, de vrouw van Job Cohen). Zij leerden mij kritisch denken, eigen keuzes maken en hoe je een betoog logisch opbouwt. Daar heb ik mijn hele leven al plezier van.

Wat is je ambitie?
Het Nederlandse onderwijs is goed, we mogen daar trots op zijn. Maar het kan nog beter: we moeten van goed onderwijs naar excellent onderwijs Ik wil me daar voor inzetten, en gelukkig kan dat omdat onderwijs ontzien wordt bij bezuinigingen. We kunnen investeren in leraren, opleidingen en vakmanschap van mbo’ers. Maar dat kan ik niet alleen, ik vraag daarvoor ook een bijdrage van leerlingen/studenten, leraren en ouders.

Daarnaast wil ik laten zien hoe betekenisvol cultuur is, ook in een tijd van weinig geld. Kunst en cultuur verwarren, ontroeren, verbinden en confronteren. Dat is iets om te koesteren.

Je bent eerder bewindspersoon geweest. Wat ga je nu anders en wat ga je precies hetzelfde doen?
Ik was eerder staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ik ga net als toen niet alleen beleid maken op grond van ambtelijke nota’s en wensen van lobbygroepen, maar ook of vooral op grond van inspirerende voorbeelden van onderop uit de praktijk. Anders dan toen weet ik nu beter hoe een ambtelijke organisatie werkt en heb ik geen tijd te verliezen. Aan de slag dus!

Delen: