Maak einde aan drugscarrière jeugd

Foto Pixabay / StockSnap

Door Lea Bouwmeester op 2 mei 2011 Delen

Overal in Nederland zijn problemen met jongeren die in toenemende mate en op steeds jongere leeftijd genotsmiddelen zoals drugs gebruiken. Jongeren horen op school of aan het werk, niet op straat met drugs. De PvdA wil door hen op school te houden voorkomen dat ze op zeer vroege leeftijd drugs gebruiken en of een criminele carrière beginnen. Ik pleit voor meer preventie, slimmere straffen en tijdig ingrijpen.

Bij jongeren is er nog een extra probleem: ze worden ingezet in de drugsteelt en/ of handel. Ze scheuren bijvoorbeeld op scooters of op veel te jonge leeftijd in een veel te dure auto. Misdaad loont al op hele jonge leeftijd en veroorzaakt veel overlast en ellende voor de jongeren, zijn naasten en de samenleving.

Het zijn vaak jonge drugsrunners die andere jongeren aan de soft en harddrugs helpen. Dat gaat van kwaad tot erger, De grens tussen lichte en zware criminaliteit vervaagt meer en meer. De Pvda wil overlast en criminaliteit uit de buurt en jongeren in de klas.

Hoe gaan we dat doen?

1. Door te voorkomen dat jongeren het criminele circuit in worden getrokken door ze op school te houden. We maken serieus werk van het tegengaan en bestraffen van spijbelen: de spijbelrechter.

2. Effectief en tijdig ingrijpen: hele jonge jongens met BMW’s, dat kan niet:
a. Een jongere moet kunnen uitleggen hoe hij aan een dure auto komt. Als zijn bezit niet overeenkomt met zijn inkomen (belastinggegevens) , moet dat kunnen worden afgepakt. Daar is geen strafrecht voor nodig. Dat kan via de patseraanpak of gewoon een inbeslagname en belastingaanslag met fikse boete.
b. Meld de jonge patser anoniem: bling bling types met dure auto’s, horloges etc en geen baan moet je kunnen melden. Ook andere signalen moet je kunnen melden zodat politie en andere instanties vroeger en dus effectiever kunnen ingrijpen en jonge (potentiële) criminelen op de huid kan zitten. Dit is een enorme hulp voor leraren, jongerenwerkers en anderen in de omgeving van jongeren die vermoeden dat er iets niet klopt, maar niet weten waar te signaleren.

3. Door het doorbreken van het crimineel patroon en slimmer te straffen. Jongeren komen na een drugsdelict vrij en dan staan de grote opdrachtgevers alweer klaar. Als jongeren E 400,- per dag kunnen verdienen met de verkoop van drugs en dan is de school niet aantrekkelijk: daarom willen we TBO (verplicht ter beschikking stellen onderwijs)

4. Door de teelt van wiet reguleren en controleren, zodat jongeren niet kunnen worden ingezet als wietknipper of loopjongen of de voorraad aan te vullen. En opdrachtgevers te pakken: we rechercheren door naar boven, zodat de grote laffe bazen worden gepakt en de drugsteelt en handel bij de wortel wordt aangepakt. Hiervoor zijn extra agenten nodig. Geen dierenpolitie, maar drugspolitie.

5. Door de vraag naar softdrugs onder de 18 te voorkomen. Dat betekent
a:  preventie: investeren in voorlichting aan ouders, zodat ze hun kind van de drugs af kunnen houden en voorlichten van kinderen door ouders en op school: als een kind en ouders weten dat hersens worden vernield door drugs, dan is de kans groter dat ze het laten. Voorlichting werkt nu eenmaal beter dan het vingertje. Niet kinderen die blowen aan de schandpaal nagelen, zoals Opstelten wil. Of preventie wegbezuinigen, zoals nu gebeurt, maar help ouders, om blowende kinderen te voorkomen.
b: bezit van softdrugs onder de 18 jaar strafbaar te stellen. Als straf een afschrikwekkende boete of verplicht op cursus met je ouders.