Door Kati Piri op 8 juli 2021 Delen

November vorig jaar zagen we een filmpje online waarin een Roemeense arbeider een minuut lang geschopt en geslagen wordt door de manager van Reyhan, een van de grootste uitzenders in de vleessector.

Een bedrijf waarvan al in 2018 melding is gedaan bij de arbeidsinspectie, er liggen aangiftes door werknemers bij de politie, meerdere gemeentes die rechtszaken zijn gestart tegen de uitzender, uitzendkrachten die geïntimideerd worden door knokploegen, mensen die onder erbarmelijke omstandigheden gehuisvest worden… en nog steeds opereert Reyhan gewoon in de vleessector. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Een groot deel van de arbeidsmigranten in Nederland heeft te maken met uitbuiting en mensonterende, schrijnende situaties.

In Nederland wonen zo’n half miljoen arbeidsmigranten uit andere Europese landen. Een heel groot deel heeft te maken met uitbuiting en mensonterende, schrijnende situaties. We weten ook dat het hier niet gaat om incidenten, maar om structurele misstanden.

De analyses zijn gemaakt, de commissie Roemer heeft de oplossingen op papier gezet, een grote Kamermeerderheid wil ermee aan de slag, zelfs de bedrijven en de uitzenders vragen om snelle implementatie. Maar er is nog niks veranderd. Het is nu heel duidelijk dat elk gevoel voor urgentie ontbreekt bij minister Koolmees. Een paar voorbeelden:

• Verplichte certificering van uitzendbureaus: gaat 3-5 jaar duren.
  • Een bestuursrechtelijk bestuursverbod: gaat minstens 2 jaar duren.
  • Meldplicht ongelukken voor uitzendbureaus: kost tussen de 1,5-2 jaar.
  • Registreren van contactgegevens van arbeidsmigranten in de BRP: enkele jaren voor het volledig realiseren van een sluitend systeem.
  • Ontkoppelen van huur- en arbeidscontract? Zal naar verwachting 2 jaar duren.
  • Omgekeerde bewijslast bij aanpak onderbetaling? Een mogelijke wetswijziging duurt ongeveer 2 jaar.
  • Een arbeidscommissie voor geschillen? 24-36 maanden… mits een volgend kabinet ervoor kiest.

Dit kan zo niet langer. Ik wil dat we gaan verplichten dat mensen in de vleessector in vaste dienst komen, net als in Duitsland. Dat we malafide uitzendbureau’s gaan aanpakken. Dat arbeidsmigranten ook gewoon huurbescherming krijgen.

Ik wil dat mensen in de vleessector in vaste dienst komen, dat uitzendbureau's worden aangepakt en arbeidsmigranten huurbescherming krijgen.

Tegen de inleners en uitzenders wil ik zeggen: neem ook zelf verantwoordelijkheid! Er is geen wet die jullie tegenhoudt om mensen rechtstreeks in dienst te nemen, er is geen wet die zegt: stop die arbeiders met z’n 22-en in een huis zonder huurcontract, en waarom worden er elke week mensen opgehaald met busjes uit Polen, Roemenië, Hongarije – vaak ook nog eens onder valse voorwendselen – als een werkgever of uitzendbureau niet kan voldoen aan fatsoenlijke huisvesting?

Het systeem moet radicaal op de schop. Zo radicaal dat het normaal wordt: fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, met vast werk, en zonder incidenten die de kranten en journaals vullen. Een ideaal om voor te knokken, niet morgen maar vandaag.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!