Maak digitale gemeenteloketten toegankelijker en veiliger

Maak digitale gemeenteloketten toegankelijker en veiliger

Door Astrid Oosenbrug op 3 april 2013 Delen  

De PvdA wil dat digitale gemeenteloketten toegankelijker en beter beveiligd worden. Het moet makkelijker worden voor burgers om hun gemeentezaken te regelen, mensen met een handicap moeten er ook op terecht kunnen, en de beveiliging moet overal even goed geregeld zijn. Daarom stel ik voor een format te ontwikkelen waarmee alle gemeenten in Nederland hun digitale loket kunnen inrichten en beveiligen.

Overheidsdiensten worden steeds meer gedigitaliseerd, maar lang niet iedere burger weet zijn weg te vinden op het web. Bovendien is er nu een wirwar aan verschillende loketten, kunnen gehandicapten vaak helemaal niet terecht op een digitaal loket, en zijn de loketten niet op dezelfde manier beveiligd. Daardoor is het voor burgers onnodig ingewikkeld om bijvoorbeeld een rijbewijs aan te vragen, hun gemeentebelasting te regelen of een verhuizing door te geven. Ook lopen zij het risico dat hun persoonlijke gegevens op straat komen te liggen nadat ze met DigiD hebben ingelogd. Al deze problemen kan je oplossen door een standaard format te ontwikkelen waarmee alle gemeenten hun digitale loket kunnen inrichten en beveiligen. Dat is eerlijker, veiliger én goedkoper: als alle gemeenten één format gebruiken kunnen zij hoge kosten besparen.

De PvdA gaat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken vragen om, in overleg met de Nederlandse gemeenten, de regie te nemen in de ontwikkeling van een format voor digitale loketten die allemaal met hetzelfde systeem beveiligd zijn, en toegankelijk zijn voor gehandicapten.