Loonstrookje 2016: eerlijk delen in de praktijk

Foto Shutterstock / creativemarc

Door Ed Groot op 23 december 2015 Delen

Naar aanleiding van mijn motie geeft het kabinet sinds 2013 ieder jaar in december een beeld van het loonstrookje voor het volgende jaar. Dit jaar laat de loonstrookjesbrief een extra mooi beeld zien. Huishoudens gaan er gemiddeld bijna 800 euro op vooruit en meer dan negentig procent van de huishoudens heeft een positieve koopkrachtontwikkeling. De koopkracht stijgt met 1,8 procent; de grootste stijging sinds 2006.

De afgelopen jaren werd vrijwel niemand blij van het eerste loonstrookje van het nieuwe jaar. Nu de economie herstelt, is de tijd aangebroken dat iedereen dat gaat voelen in de portemonnee. Dat gaat nu dan ook gebeuren. Dankzij het belastingplan gaan werknemers er fors op vooruit, en vooral de lagere en middeninkomens. En door het koopkrachtpakket, dat er dankzij de PvdA is gekomen, is ook het loonstrookje voor de bijstand en de AOW positief. Dat komt onder andere doordat de bijstand en de AOW gekoppeld zijn aan de lonen en door de verhoging van de ouderenkorting.

Meer geld in de portemonnee was een van onze twee hoofddoelen van het belastingplan. De brief over de loonstrookjes laat zien dat dat is gelukt. Nu is het zaak dat ook het andere hoofddoel wordt waargemaakt, namelijk meer werk. Ook al zien we dat het aantal banen fors toeneemt, de werkloosheid daalt nog altijd niet snel genoeg. De PvdA zet zich in om ervoor te zorgen dat hier in 2016 verandering in komt.