Links trekt samen op tegen bezuinigingen medische, alfa- en gammastudies

Door Kirsten van den Hul op 1 juli 2019 Delen

Voorkom bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies. Daarvoor pleiten PvdA, GroenLinks en SP vandaag in de Tweede Kamer.

Het kabinet wil dat de geesteswetenschappen in totaal zo’n 100 miljoen euro ophoesten, om dit vervolgens te investeren in bètatechniek. Die investeringen zijn nodig, zo stellen ook de drie partijen, maar niet ten koste van medische, alfa- en gammastudies. Hun grootste bezwaar: de consequenties van deze overheveling zijn niet in kaart gebracht. “Dit kabinet trekt een rookgordijn op over de negatieve gevolgen, terwijl we vanuit universiteiten horen dat dit onvermijdelijk zal leiden tot het verlies van honderden banen en een verhoging van de al grote werkdruk”, aldus Kirsten van den Hul, namens de PvdA.

Lisa Westerveld van GroenLinks voegt daaraan toe: “Deze D66-minister investeert niet echt in hoger onderwijs, maar doet aan creatief boekhouden. Het extra geld waarover dit ministerie op de trom slaat, wordt via de achterdeur weer weggesluisd. De medische, alfa- en gammastudies zijn van groot belang voor de samenleving, dus dit kabinet moet geen beslissingen maken zonder te weten wat de consequenties zijn van deze miljoenenbezuiniging”.

Frank Futselaar van de SP wijst daarbij op de toegevoegde waarde van kleinere opleidingen: “Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen die dit heeft bij gamma en geesteswetenschappen. Bijvoorbeeld het voortbestaan van kleine letterenopleidingen lijkt sterk onder druk te staan”. Een petitie die oproept om de bezuinigingen te stoppen is inmiddels door ruim 3000 mensen ondertekend. Aanstaande donderdag zal een gezamenlijk voorstel van de drie partijen in stemming worden gebracht. Hierin verzoeken zij het kabinet niet te schuiven totdat de gevolgen voor de universiteiten die in moeten leveren in kaart zijn gebracht.