Liever dat dan een verdeelde samenleving

Foto Flickr / PvdA

Door Anne de Rooij op 13 mei 2016 Delen

Vorige week was ik bij Young Nieuw-West, een jongerenplatform in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West. Jongeren gingen in gesprek over het kiezen van een opleiding en het zoeken van werk. Een jonge vrouw kreeg het woord. Ze vertelde dat sport haar grootste passie is maar dat ze geen sportopleiding doet omdat ze op het sportveld steeds opmerkingen krijgt over haar hoofddoek. Een andere jonge vrouw reageerde: zij wilde heel graag bestuurskunde studeren maar bang was dat ze met haar hoofddoek geen baan in die richting kon vinden. Gelukkig liep ze stage op het stadsdeelkantoor en hebben ze haar overtuigd om de studie toch te volgen.

Dit blijft pijn doen. Dat twee slimme, jonge mensen het gevoel hebben dat ze niet helemaal bij de Nederlandse samenleving horen. Dat zij bang zijn beoordeeld worden op hoe ze eruit zien, en niet op hoe goed ze zijn. En je kan ze geen ongelijk geven. Uit onderzoek van het Verwey-Jonkerinstituut blijkt dat meisjes met een hoofddoek en jongens met een Marokkaanse achtergrond meer moeite hebben met het vinden van een stageplek dan andere jongeren.

Het valt niet mooier te maken dan het is: dit is discriminatie. En het is overal in Nederland. Op de arbeidsmarkt, op straat en het voetbalveld. Discriminatie is niet alleen de uitgesproken racistische werkgever, maar ook het horecabedrijf dat liever blonde meisjes inhuurt. De portier die je weigert vanwege “je sportschoenen”. Een collega die het leuk vindt om Zwarte Piet-grapjes te maken vanwege je huidskleur. De huurbaas die toch liever geen Polen of Turken in zijn huis wil.

Dit zijn bijna clichévoorbeelden geworden, maar dagelijkse kost voor velen. Het is te makkelijk om alle voorbeelden af te doen als een individueel geval. Het is ook makkelijk om er geen punt van te maken omdat je zelf niet weet hoe sociale uitsluiting voelt. Laten we er niet omheen draaien, maar discriminatie bij de naam noemen en de mensen die het ervaren serieus nemen. En als je daarmee een zeikerd bent, dan ben je dat maar. Liever dat dan een verdeelde samenleving.