Liesbert Lubberink eerste vrouwelijke lijsttrekker Staphorst

Door De Redactie op 3 december 2013 Delen

De Partij van de Arbeid heeft een primeur in Staphorst: Liesbert Lubberink mag zich sinds kort de eerste vrouwelijke lijsttrekker van de Overijsselse gemeente noemen. Een eer, maar ook merkwaardig: ‘Als ik twee kilometer verderop had gewoond, had niemand hier vreemd van opgekeken.’

´De reacties zijn positief’, vertelt Liesbert. ‘Ik krijg veel steunberichten en felicitaties, van mensen die vonden dat het ook wel tijd werd voor een vrouwelijke lijsttrekker.’ Staphorst staat bekend als een strenggelovige gemeente en kwam vier jaar geleden nog in het nieuws toen daar voor het eerst twee vrouwen tot de raad toetraden. Liesbert was er daar een van. ‘Toen trokken we ook al de aandacht.’

De PvdA is de kleinste partij in de gemeenteraad van Staphorst, waar de ‘strakke coalitie’ van SGP, CDA en Gemeentebelangen de scepter zwaait. ‘We merken dat het moeilijk is om dingen voor elkaar te krijgen. Desalniettemin zorgen we er wel voor dat we het PvdA-geluid blijven uitdragen en laten we ons luid en duidelijk horen.’ Het maakt echter geen verschil dat Liesbert een van de twee vrouwen is in de Gemeenteraad. ‘We worden gewoon als volwaardige raadsleden behandeld’. Op dat punt heeft ze het verschil wel gemaakt. ‘Met de komst van vrouwen in de politiek in Staphorst wordt er ook wat vrijer over gedacht. We hopen dat we hier voor wat meer emancipatie zorgen.’

Liesbert heeft zin in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart. ‘Hoewel we er nu veel aandacht mee krijgen gaan we ons in de campagne niet focussen op mijn lijsttrekkerschap. Eigenlijk is het de normaalste zaak van de wereld’. In Staphorst kon de PvdA op nogal wat tegenstand rekenen. ‘De PvdA en het gereformeerd geloof zijn moeilijk met elkaar te verenigen. Toen de PvdA vroeger op de markt stond, kregen we vaak negatieve reacties. De buurt in gaan is ook niet heel makkelijk. We gaan echter vol vertrouwen de verkiezingscampagne in. Maar het echte werk begint nu pas. Ik ben heel blij met de publiciteit die we hebben gekregen, maar we gaan nu weer over tot de orde van de dag.’