Leve de kleinschalige buurtzorg!

Door Jacques Monasch op 17 februari 2013 Delen

Vrijdagmiddag. Vier verpleegkundigen zitten klaar. ‘Eindelijk werk ik weer op de manier waarom ik voor dit vak gekozen heb. Wij hebben geen planners nodig. We stemmen onze route langs cliĆ«nten met elkaar af, al onze informatie zit in een bestand, we vergaderen zo min mogelijk’.

Het bezoek aan Buurtzorg Nederland in Bolsward is een groot feest. De menselijke maat keert terug in de zorg. Hier wordt het bewijs geleverd dat grootschaligheid haar langste tijd gehad heeft. Het wordt een inspirerend bezoek bij Tineke Ankersmit en haar collega’s van Buurtzorg Nederland in Bolsward.

We zitten aan een ruwe houten tafel. ‘Zelf gekocht. Wij ontvangen een budget voor de inrichting van onze werkruimte. We wilden geen saaie kantoortafel, dus kozen we voor deze. De rest van het budget besteden we aan meubelen via Marktplaats’.

Landelijk valt het team onder Buurtzorg Nederland, een initiatief van Jos de Blok , die inmiddels furore maakt met zijn kleinschalige aanpak. Een van de meest innovatieve zorginstellingen van Nederland die wars is van bureaucratie en grootschaligheid. Door het hele land zijn 5000 verpleegkundigen werkzaam. Het hoofdkantoor bestaat slechts uit 24 ondersteunende werknemers. Regiocoaches begeleiden de teams, maar hun werkgebied is zo groot dat ‘ze zich alleen als coach en niet als manager kunnen gedragen’, zeggen de verpleegkundigen in Bolsward met een grote glimlach op hun gezicht.

Voor de tweede keer op rij is Buurtzorg Nederland uitgeroepen tot beste werkgever. En nog belangrijker: Buurtzorg Nederland krijgt van de cliënten het hoogste rapportcijfer van alle thuiszorginstellingen (308 in totaal tijdens het onderzoek).

Buurtzorgteams mogen niet groter worden dan 10 verpleegkundigen. Daarna krijg je bureaucratie en managers. Het zijn zelfsturende teams. De wijkverpleging wordt georganiseerd op de schaal van een buurt, daardoor kan ingespeeld worden op de specifieke problemen die zich in die buurt voordoen en kan eenvoudig worden samengewerkt met huisartsen, andere eerstelijnsfuncties, welzijn en informele zorg. De patiënt staat hier centraal. Dat voel je aan alles.

Verspilling van materiaal wordt in Bolsward tegengegaan. Kasten vol met luiers, verbanden en ander nooit opengemaakte materialen. ‘We gebruiken dit eerst voor we nieuwe gaan bestellen. Het is toch zonde om dit weg te gooien’. De ‘concurrentie’ kijkt met een schuin oog naar deze gideonsbende in de zorg. Grootschalige organisaties zijn allesbehalve blij met hun komst. Inmiddels passen die hun werkwijze aan en pretenderen nu ook kleinschaligheid. ‘Maar wij doen alles, andere instellingen hebben een aparte medewerker voor elk taakveld. Wij pakken alles in een keer op’.

De menselijke maat keert terug. Professionals worden weer vertrouwd. Het gaat de goede kant op. Dat smaakt naar meer.