Leden aan het woord

Door De Redactie op 18 januari 2014 Delen

Ze zijn de ronkende motor achter elke campagne en barsten van de ideeën om het PvdA-geluid te verkondigen. Rood vroeg drie campagnecoördinatoren naar hun geheim: hoe sleutel je een goedlopende campagnemachine in elkaar?

‘Veel de straat op gaan is ons devies’
Ben van Stijn (44), Brielle, jongerenwerker en fractiesecretaris
‘Sinds de raadsverkiezingen van 2010 zit ik in het campagneteam van Brielle. Dat jaar verloren we op tien stemmen een raadszetel. Voor ons valt er dus genoeg winst te behalen. Een goede motivatie om zo veel mogelijk mensen naar de stembus te krijgen. Voor een kleine afdeling is het lastig om voldoende mensen op de been te krijgen. Daarom voeren we samen met de afdelingen Westvoorne en Hellevoetsluis campagne, net als in 2012. Met een rode dubbeldekker maken we een tour over het eiland. Zoiets hebben we hier nog nooit gedaan. Bovendien gaan we ook langs kleine plaatsen als Vierpolders, waar voorheen geen campagne werd gevoerd door de PvdA. Niet alleen werken we samen met onze partijgenoten, we doen het ook met andere partijen uit Brielle. Door samen bijeenkomsten te houden kunnen we duidelijk maken wat ons onderscheidt van bijvoorbeeld de SP, die hier sinds 2006 meedoet. Veel de straat op gaan is ons devies. In Brielle gaan we voor het eerst canvassen, samen met Tweede Kamerleden Tunahan Kuzu en Astrid Oosenbrug. Daarnaast willen onze raadsleden koken op de markt en regelen we een ballonnenartiest voor de kinderen, dan heb je ook de ouders mee. Zo doen we meer dan alleen een saai verkiezingskraampje. Het verkiezingsdebat dat we gaan organiseren wordt geleid door Cees Grimbergen, presentator van het voormalig tv-programma Rondom 10. Naast het debat zorgen we voor improvisatietheater. We willen ook wat anders dan politiek bieden.’

‘Een persoonlijke benadering werkt echt’
Coen Hamers (67), Denekamp (afdeling Dinkelland, Overijssel), voormalig wethouder en gepensioneerd
‘Samen met Cees Donkers (71) vorm ik een duo dat onze campagne in goede banen moet leiden. Hij is de waterdrager en regelt allerlei praktische zaken, ik ben meer de man achter het bureau die de plannen bedenkt. Zo wil ik voor deze campagne een grote excursie naar Den Haag op poten zetten om onze hele afdeling kennis te laten maken met Kamerleden uit de regio. Met het enthousiasme dat wij uitstralen denk ik dat wij de campagne gaan winnen. Bovendien heeft ons raadslid, Jan ter Schegget, vier goede jaren gedraaid. Dat helpt mee. Ook is het plezierig dat we er sinds kort een aantal jongeren bij hebben, die bekend zijn in de regio. Campagnevoeren is hier wel moeilijk. Ik woon drie kilometer van de grens met Duitsland en het naastgelegen Lattrop kent slechts 800 inwoners, plus 400 in het aangrenzende platteland. Veel te winnen valt er niet, mede omdat het simpelweg onbereikbaar is. We concentreren ons daarom op Denekamp. Een persoonlijke overwinning is dat we iedere maand een zaterdagmorgen langs de deuren in Denekamp gaan. In eerste instantie kreeg ik de mensen niet de straat op, maar ik heb volgehouden. Wat andere afdelingen van ons kunnen leren? Ik zou zeggen: pak de telefoon en bel je leden. Van het partijbureau heb ik een lijst met namen gekregen en vervolgens ben ik gaan bellen. Die persoonlijke benadering is zeer effectief: het heeft ons heel wat enthousiastelingen opgeleverd.’

‘Communiceren is het toverwoord’
Liesbeth Arends (50), Utrecht, ondernemer
‘Ik trek me niet altijd wat van de gevestigde orde aan en wil ook andere geluiden een podium bieden. Met het nieuwe campagneteam dat ik onlangs heb samengesteld, gaat dat vast lukken. Er zitten nieuwe, jonge mensen in met meer en minder campagne-ervaring. Samen zijn we al sinds september druk aan de slag, vooral met de voorverkiezingen voor het lijsttrekkerschap in Utrecht die in november plaatsvonden. Voor het nieuwe team een spannende warming-up. We hebben midden in de stad een aantal debatten georganiseerd. Na een van die debatten zijn we met elkaar gaan eten. Daar ging echt een magneetwerking van uit: iedereen vond het enorm gezellig, van wethouder tot vrijwilliger. De kracht van een goed team is dat het flexibel is en kan inspringen op onverwachte gebeurtenissen. Het klinkt afgezaagd, maar communiceren is daarbij het toverwoord. Zo houd je mensen betrokken. Al met al hebben de voorverkiezingen een hechter campagneteam opgeleverd, waarin iedereen nu weet wat het is om campagne te voeren. Tot voor kort was ik niet actief bij de PvdA, wel al jaren lid. Na een leuk en inspirerend gesprek met de voorzitter van de afdeling Utrecht kreeg ik de vraag of ik campagnecoördinator wilde worden. Nu heb ik de voorverkiezingen al achter de rug. Wat me tot nu toe vooral is opgevallen, is de kracht van campagnevoeren op straat. Mensen verbazen zich erover als landelijke politici plotseling met een rode roos voor hun neus staan. Het is ook erg fijn iets te kunnen geven en het levert bijna altijd vriendelijke en lachende gezichten op. Dat is denk ik de magie: het opent deuren en je raakt met mensen in gesprek.’

Dit artikel verscheen ook in de editie van december 2013 van Rood, het ledenblad van de PvdA.