LED-verlichting in alle verkeerstunnels

Door Attje Kuiken op 9 april 2013 Delen

De Partij van de Arbeid wil dat het verkeersnetwerk duurzamer wordt ingericht. Alle verkeerstunnels in Nederland moeten daarom LED-verlichting krijgen. LED-verlichting is duurzamer, beter voor het milieu en op lange termijn vele malen goedkoper.

Bij sommige in aanbouw zijnde tunnels, zoals de A2-tunnel in Maastricht, is vooralsnog geen LED-verlichting gepland. Dat geldt ook voor tunnels die net gereed zijn, zoals op de A2 bij Leidsche Rijn. Doodzonde. LED-verlichting is veel duurzamer dan de traditionele verlichting die in tunnels wordt gebruikt, en uiteindelijk veel goedkoper. Nu niet overgaan op LED-verlichting is pure geldverspilling, en een gemiste kans voor een duurzamer Nederland.

Ik ga de minister van Verkeer maandag per motie oproepen om alle geplande verkeerstunnels te laten voorzien van LED-verlichting. Het is nu een extra investering, maar uiteindelijk kunnen we miljoenen besparen. Geld dat vervolgens weer kan worden ingezet voor verbeteringen op het spoor en het oplossen van verkeersknelpunten. De PvdA wil ook dat bestaande tunnels die toe zijn aan renovatie LED-verlichting krijgen.

LED-verlichting heeft relatief weinig onderhoud nodig en veroorzaakt daarmee ook minder overlast voor het verkeer. Voorbeelden van nieuwe tunnels die geen LED-verlichting hebben zijn de Coentunnel (in aanbouw, slechts gedeeltelijk LED), A2 bij Maastricht (in aanbouw), A2 Leidsche Rijn (net gereed) en Sluiskil (in aanbouw). In vrijwel alle lopende aanbestedingsprocedures is traditionele verlichting opgenomen.