Orde op zaken in tbs-kliniek

Door Lea Bouwmeester op 9 oktober 2011 Delen

Uit schokkende beelden in het tv-programma Undercover in Nederland blijkt hoe kinderlijk eenvoudig het is om spullen de tbs-instelling in Eindhoven te smokkelen. Het allerlaatste dat iemand die onder psychische behandeling staat tot zijn beschikking moet hebben is drank, drugs of wapens. Staatssecretaris Teeven moet heel snel aan de slag om dit lek in de beveiliging te dichten. Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het weer: zijn grote woorden moeten grote daden worden.

De veiligheid binnen de Eindhovense kliniek moet op orde, voor de patiënten en zeker ook voor het personeel. Dit is niet de eerste keer dat wij Teeven hierop bevragen. Uit eerdere incidenten werd ook al duidelijk dat de beveiliging gewoon niet op orde is. Eerder wuifde de staatssecretaris de kritiek weg als incident, maar de beelden in Undercover in Nederland vormen het zoveelste bewijs van een structureel probleem.

Ik heb een zogeheten dertigledendebat aangevraagd met de staatssecretaris en met de minister van Volksgezondheid. Ik eis van de bewindspersonen dat zij maatregelen treffen in de bewuste instellingen, maar ook wil ik dat er onderzoek wordt gedaan naar de andere instellingen in het land. Er moet een breed en landelijk plan van aanpak komen.

Als het in Eindhoven zo makkelijk gaat, dan zal het elders niet moeilijker zijn. Er moet snel orde op zaken worden gesteld. Om de veiligheid binnen en buiten de instelling te vergroten. Voor De patiënten en voor het personeel.