Laat rekentoets niet meetellen voor diploma MBO, VMBO en Havo

Foto Flickr / hans-westbeek

Door Tanja Jadnanansing op 6 oktober 2015 Delen

Goed onderwijs voor ieder kind. Dat is scholen beter maken als het gaat om rekenonderwijs. Dat is niet kinderen straffen voor onderwijs dat onder de maat is.  De rekentoets mag geen veel te hoge drempel vormen om een diploma te halen. Uit de cijfers die vandaag bekend zijn geworden, blijkt dat wel zo te zijn op het MBO, het VMBO en de Havo. Daarom willen wij niet dat de rekentoets daar gaat meetellen voor het diploma.

De komende jaren moet er nog veel gedaan worden om leerlingen op het MBO, het VMBO en de Havo beter te leren rekenen. Alleen op het VWO is het gelukt. Daar haalt bijna iedereen de rekentoets. Het gaat ons er om dat alle jongeren de beste kans krijgen op een goede toekomst. Goed leren rekenen, is belangrijk. Er moet dus ook met volle kracht worden gewerkt aan betere rekenles. Maar zo lang scholen er nog niet in slagen alle leerlingen goed te leren rekenen, mag het niet zo zijn dat grote groepen leerlingen geen diploma meer kunnen halen. Dat ontneemt hen de kans op een diploma en daarmee op een goede toekomst.

Op vervolgonderwijs en bij werkgevers werd geconstateerd dat scholieren onvoldoende kunnen rekenen. Daarom moeten scholen hun leerlingen beter leren rekenen, daar is ook flink wat geld in gestoken. De rekentoets is eigenlijk een stok achter de deur, omdat die duidelijk maakt of scholen er in geslaagd zijn. De Partij van de Arbeid heeft altijd gezegd dat leerlingen niet de dupe mogen worden als het onderwijs nog niet goed genoeg is.