Laat het een ander smaken

Door Tunahan Kuzu op 2 mei 2013 Delen

Onder de naam ‘Laat het een ander smaken’ gaat de Partij van de Arbeid op zaterdag 11 mei 2013 in 25 steden de straat op om voedsel in te zamelen voor het Leger des Heils en de Voedselbank.

Update: De actie in Rotterdam was een groot succes, bekijk hier het fotoverslag.

Zaterdagmiddag bij de supermarkt. De wekelijkse boodschappen. Volgeladen boodschappenkarretjes, enorme drukte en lange wachtrijen bij de kassa. Door mijn hoofd flitsen de cijfers voorbij van de informatie op de website van de Rijksoverheid. “Nederlandse consumenten gooien ieder jaar voor ongeveer € 2,6 miljard aan voedsel weg. Dat is ruim € 155 per persoon. Ofwel zo’n 50 kilo. Producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten verspillen nog eens zo’n € 2 miljard aan voedsel.” Welk deel van het volgeladen boodschappenkarretje zal uiteindelijk in de prullenbak gekieperd worden?

Bovenstaand beeld is voor velen van ons herkenbaar. Is het voor ons ook herkenbaar dat ruim twintigduizend gezinnen zich wekelijks melden bij de Voedselbanken om een voedselpakket te bemachtigen? Dat de wachtlijst bij de Voedselbank steeds verder groeit? En dat het cliëntenbestand van een organisatie als het Leger des Heils met de dag groter wordt?

Steeds meer mensen hebben moeite om de eindjes aan het einde van de maand aan elkaar vast te knopen in deze zware economische tijden. Gezinnen met kinderen groeien op in armoede en dat is voor ons onverteerbaar. Als woordvoerder Armoedebestrijding in de Tweede Kamerfractie van de Partij van de Arbeid ben ik verheugd dat we in het regeerakkoord de komende periode jaarlijks 100 miljoen extra gaan steken in het bestrijden van armoede. Maar het bestrijden van de armoede doen we niet alleen door extra geld beschikbaar te stellen. Armoede bestrijden doen we samen met elkaar. Daarom moedigt de PvdA particuliere initiatieven van FoodGuerrilla en DAMn Food Wast van harte aan. Juist omdat deze organisaties zich hard inzetten om voedselverspilling aan de kaak te stellen.

Onder de naam ‘Laat het een ander smaken’ gaat De Partij van de Arbeid op zaterdag 11 mei 2013 in 25 steden de straat op om voedsel in te zamelen voor het Leger des Heils en de Voedselbank. Marktkooplui, bakkers, groenteboeren, supermarkten, groothandels, maar ook huishoudens wordt verzocht hun voorraadkast door te pluizen en mensen die boodschappen doen worden opgeroepen om een extra pak pasta, rijst of tomatensaus te kopen. Want juist voor die mensen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken moeten we creatieve oplossingen bedenken waarmee we hen vooruit kunnen helpen.