Laat alle jongeren stage lopen

Door Mariëtte Hamer op 25 juni 2012 Delen

Het is bijzonder teleurstellend dat het kabinet blijft volharden in de stellingname dat illegale jongeren geen stage mogen lopen in Nederland. In plaats van zich gewoon neer te leggen bij de uitspraak van de rechter, die duidelijk heeft gezegd dat illegalen gewoon onderwijs mogen genieten en dat een stage onlosmakelijk hoort bij de opleiding, gaat het kabinet in beroep. Dat is domheid en kleinzieligheid samengebald in één besluit.

Het kabinet doet niet alleen die jongeren tekort, maar ook de samenleving als geheel. Diploma’s doen er steeds meer toe, in de wereld van morgen. We hebben iedere jongere met een diploma keihard nodig.

Met het besluit om in hoger beroep te gaan, pleegt minister Kamp bovendien woordbreuk. De minister zou eerst met de Tweede Kamer praten over hoe hij tegen de zaak aankijkt. Nu maar hopen dat het CDA voet bij stuk houdt.

Zonder stage geen diploma en dat terwijl onderwijs voor jongeren een grondrecht is. Morgen zullen we een spoedprocedure vragen om de minister ter verantwoording te roepen.