Kunduz-akkoord funest voor lage- en middeninkomens

Door Diederik Samsom op 16 mei 2012 Delen

De hoofdlijnen van het Kunduz-akkoord zijn bekend en die geven reden tot grote zorg. Een akkoord dat vooral bij lage- en middeninkomens voor duizenden euro’s koopkrachtverlies zorgt, verdeelt de pijn van de crisis niet eerlijk.

De verhoging van de btw, de verhoging van het eigen risico in de zorg voor iedereen en de extra belasting van woon-werkverkeer raakt de koopkracht van mensen hard en zal de economie verder verzwakken. En een akkoord dat de huizenmarkt blokkeert terwijl wegvallende bestedingen en bouw juist de grootste problemen van onze economie zijn, verlengt onnodig de recessie. Deze oneerlijke en eenzijdige bezuinigingsagenda richt enorme schade aan. Hiermee komt Nederland niet aan het werk.

Update:
Luister Diederik terug op Radio 1 over het Kunduz-akkoord >

Nederland heeft behoefte aan een andere weg uit de crisis. Een weg van groei en perspectief. Wat ons land nu nodig heeft, is dat de economie weer op gang wordt gebracht, het vertrouwen toeneemt en er banen bijkomen. Het Kunduz-akkoord doet helaas precies het omgekeerde. Het kijkt alleen naar de kortetermijnbegroting, legt een enorme rekening bij de lage- en middeninkomens en verlengt zo de recessie.

Nederland zal tot 12 september moeten wachten om daadwerkelijk te kunnen kiezen voor groei, banen en perspectief.