Krimpregio’s ontzien bij weghalen overheidsinstanties

Door Albert de Vries op 9 maart 2013 Delen

Een meerderheid in de Kamer heeft getsemd  voor een PvdA-motie om Friesland, Groningen, Drenthe, Limburg en Zeeland te ontzien bij het weghalen van overheidsinstanties. Deze zogeheten ‘afslanking van de rijksdienst’, zorgt ervoor dat bepaalde gebieden, regio’s en steden banen kwijtraken. De PvdA vindt het een goede zaak dat deze provincies die al veel overheidsdiensten zagen vertrekken en stevige klappen krijgen van de crisis, nu worden ontzien.

Veel van de rijksbanen die de provincies kwijtraakten, kwamen centraler gelegen steden toe. Daarom is het belangrijk dat ook de regio’s blijven beschikken over overheidsdiensten, omdat deze zorgen voor bedrijvigheid en werkgelegenheid. Ik riep de minister op niet alleen te kijken naar de ministeries, maar ook naar bijvoorbeeld de belastingdienst, Kamers van Koophandel, UWV en gevangenissen. De PvdA vindt het belangrijk dat de uitvoering van de besluiten over politie, openbaar ministerie en rechtbanken, niet ten koste gaat van deze provincies.

De PvdA wil verder dat minister Blok voor 1 juli met overzichten per provincie te komt. In elk van die overzichten moet staan wat de gevolgen van de afslanking van de rijksdienst voor de provincie(s) zijn. Het lijkt erop dat we nog voor de zomer over deze overzichten kunnen debatteren. Dan zal ik er opnieuw op hameren dat we ook voor krimpgebieden op de bres moeten.