Krachtige commissaris voor Caribisch Nederland

Foto Flickr / ksawyer

Door Roelof van Laar op 10 april 2014 Delen

De Partij van de Arbeid wil dat er een commissaris voor Caribisch Nederland komt, die de huidige toezichthouder vervangt en ervoor zorgt dat er beter onderwijs, goede zorg en een effectieve aanpak van de grote armoede op Bonaire, Saba en Sint Eustatius komt. De bewoners van de eilanden verdienen dat.

Ook wil de PvdA dat het bestuur meer rekening gaat houden met de behoeften van de eilandbewoners en de mogelijkheden die de eilanden bieden. Tijdens mijn recente bezoek aan Caribisch Nederland sprak ik met bewoners over hun zorgen. Zo heeft het middelbaar onderwijs een impuls nodig en groeien veel jongeren in onveiligheid op. De nieuwe commissaris moet de bewoners van Caribisch Nederland een grotere stem geven in het rijksbeleid.

Er moet ook een helder meerjarenprogramma komen. Een krachtig bestuurder moet de uitvoer van het meerjarenplan coördineren. Zo zorgen we dat er een einde komt aan de versnipperde aanpak op de eilanden en komt er meer samenhang in het beleid. Ik wil dat de commissaris zeggenschap krijgt over welke projecten en wetten de ministeries vanuit Den Haag op de eilanden uitvoeren en in welk tempo zij dat doen.

Nu heeft elk ministerie nog zijn eigen personeel en programma en is de huidige Rijksvertegenwoordiger ‘slechts’ een toezichthouder. Daardoor coördineert niemand wat er op de eilanden gebeurt en krijgt het eilandbestuur soms te maken met te veel of tegenstrijdig beleid uit Den Haag. Dat wil ik in de toekomst voorkomen.