Korting op kunst en cultuur nu ook voor MBO’ers

Door Jet Bussemaker op 2 maart 2015 Delen

Het is belangrijk dat ook jongeren die op het MBO zitten hun culturele wereld kunnen verbreden. MBO’ers zijn echte vakmensen. Voor hen is verbeelding en creativiteit ontzettend belangrijk. Vakmanschap vraagt om het kunnen leggen van verbanden, om creativiteit en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Die krijg je ook door te genieten van kunst en cultuur. Daarom heb ik vandaag in het Rijksmuseum bekendgemaakt dat MBO-studenten vanaf volgend schooljaar met korting naar culturele instellingen of evenementen als het Rijksmuseum, het Anne Frank Huis of De Parade kunnen.korting nu ook voor MBO’ers.

Tot nu toe hadden alleen middelbare scholieren een cultuurkaart. Dat is raar. Alle leerlingen van 17 die op het voortgezet onderwijs zitten, hebben wel zo’n kaart, maar alle 17-jarigen die op het MBO zitten niet. Daar komt nu gelukkig verandering in.

Met de kortingspas wil ik niet alleen stimuleren dat alle jongeren aan kunst en cultuur deelnemen. Ook wil ik dat culturele instellingen hun deuren verder openzetten voor alle groepen jongeren. Kunst en cultuur is onmisbaar voor het vakonderwijs van de toekomst: juist onze vakmensen van morgen moeten naast goede vakkennis ook vernieuwend en creatief kunnen zijn, zeker in een tijd van technologische veranderingen. Niet iedereen krijgt dat met de paplepel ingegoten. Dankzij de MBO Card kunnen straks duizenden jongeren deze eigenschappen ontwikkelen. Op een ontspannen manier terwijl zij voorstellingen en concerten bezoeken, zelf een instrument bespelen of op de toneelvloer staan.

Verschillende musea en instellingen hebben speciale programma’s en voorstellingen ontwikkeld die aansluiten op de belevingswereld van MBO’ers. Ik wil dan ook met deze kaart stimuleren dat cultuur(educatie) meer wordt geïntegreerd in het onderwijs en tegelijkertijd dat studenten worden gemotiveerd ook buiten hun opleiding culturele projecten te bezoeken. Een belangrijk initiatief dus, dat daarom ook vanuit mijn ministerie wordt ondersteund met 4 miljoen euro.